Geamendeerde begroting 2019-2022

Economie

Wat gaan we doen

Optimale dienstverlening aan ondernemers en partijen

  • Uitwerken van concept 'Van bedrijven weten' teneinde de lokale en regionale economie optimaal te stimuleren.
  • Evident is dat Arnhem stevig blijft bouwen aan accountmanagement en het behouden en aantrekken van partijen. Dat doet Arnhem samen met andere partijen in de stad.
  • Kansen creëren om lokale start- en scale-ups te laten groeien. Van de gemeente wordt gevraagd vooral de informatiedeling en verbinding mogelijk te maken om dit te doen.
  • De gemeente zorgt ervoor dat gemeentelijke inkopers de Arnhemse en regionale ondernemers beter weet te vinden en dat deze ondernemers waar mogelijk meedingen in gemeentelijke opdrachten. Lokaal, sociaal en duurzaam worden kernwoorden bij inkoop.

Een bereikbare vitale economie

  • Samen met de regio wordt gewerkt aan de regionale bereikbaarheidsvisie en de inspanningen om samen met allerlei werkgevers in de stad maatregelen te treffen om de druk op de bereikbaarheid te verminderen.
  • Samen met werklocaties wordt in gesprek gegaan om te verkennen wat wenselijk en mogelijk is om de OV-bereikbaarheid van hun locaties te verbeteren.

Ruimte met kwaliteit maken voor bedrijven

  • Regionale samenwerking op werklocaties door middel van uitvoering Regionaal Programma Werklocaties (RPW).
  • Visie op Transformatie wordt herijkt, hierin wordt ook gekeken naar programmering van de randen van de binnenstad waar andere vormen van bedrijvigheid, wonen en combinaties mogelijk moeten zijn.
  • Werken aan toekomstbestendige bedrijventerreinen op gebied van circulariteit, klimaat en energie samen met partners in de stad.

Human capital stevig aandacht geven

  • Door middel van samenwerking in de triple helix (onderwijs, ondernemers en overheid) wordt gewerkt aan een passend onderwijs aanbod dat aansluit op de arbeidsmarkt en vraag van ondernemers in de stad en regio.
  • Er wordt nauw samengewerkt met werkgevers en onderwijsinstellingen om mogelijkheden te creëren om mensen die al langere tijd niet participeren op de arbeidsmarkt aan de slag te krijgen. De urgentie bij werkgevers is groot, de arbeidsmarkt kent structurele krapte.

Versterking van het Energy cluster (zie ook V1.2 Klimaat en Energie )

  • Energy hotspot versterken door innovaties te stimuleren en goede triple helix samenwerking en het versterken aanpak New Energy Made in Arnhem.
  • Versnellen van verduurzamen bij bedrijven door te investeren in een netwerk van bedrijven op het gebied van duurzaamheid(stechnologieën).
  • Bedrijven stimuleren/motiveren en adviseren van bedrijven hoe zij hun bedrijfsvoering kunnen verduurzamen.

De binnenstad als kloppend hart

  • Het verplaatsen van de warenmarkt in overleg met de stad.
  • Samen met Platform Binnenstad Arnhem wordt door middel van modern binnenstadmanagement gewerkt aan de transformatie van "place to buy" naar "place to meet".

(Zie ook R2 uitvoering nota Bereikbare binnenstad en R5 Cultuur, recreatie en sport ).

Een stevige positionering van Arnhem

  • Intensieve samenwerking in de regio, Foodvalley, Nijmegen en met de buren in Nordrhein-Westfalen en zusterstad Wuhan handhaven.
  • Door middel van goede public affairs Arnhem op de kaart zetten in zowel de regio, nationaal en internationaal. Denk daarbij aan belangenbehartiging, lobby en uitbouwen duurzame relaties en allianties voor belangrijke thema's voor de stad Arnhem.

Aantrekken van bezoekers, bewoners, bedrijven en bollebozen door inzet op toerisme en marketing

  • Gastvrijheid van de (binnen)stad is een centraal thema in de samenwerking met de partners in de binnenstad en de toeristische sector.
  • Herijken welke ruimte er is voor eventuele uitbreiding van de overnachtingsmogelijkheden in de hotels in de stad.
  • In samenwerking met de Veluwezoomgemeenten en de Veluwe Alliantie het verder uitnutten van de Arnhemse positie aan de Veluwerand.
  • De Airbornegeschiedenis trekt vele bezoekers uit binnen- en buitenland aan. Het intensiveren van de samenwerking in de regio, tussen partners en overheden is belangrijk. In 2019 staat de 75ste herdenking te gebeuren, er wordt gewerkt aan een aansprekend en complementair programma in onze stad en in de Airborneregio.
  • De evenementenvisie wordt verder uitgevoerd. Nieuwe subsidieregelingen hebben net vorm gekregen.
  • Daarnaast is er specifieke aandacht voor bijzondere evenementenlocaties zoals het Gelredome.
  • Specifiek voor de doelgroep bollebozen (het aantrekken van studenten en het behouden van studenten na hun studie) wordt samengewerkt met de hoger onderwijsinstellingen in Arnhem Studiestad.  
  • De sturing en uitvoering van Citymarketing zal gedragen moeten worden door de stad zelf. Een voorstel hiervoor wordt uitgewerkt. Hiervoor is €100.000 extra gereserveerd. Verwacht wordt dat hiermee een verdere professionalisering gerealiseerd wordt, een vergroting van het draagvlak maar bovenal een versterking van de uitstraling met als kernwaarden: groen, creatief en ondernemend.
  • In overleg met de sector wordt de toeristenbelasting weer ingevoerd. Mogelijke extra opbrengsten (bovenop het bedrag dat terugvloeit in onze begroting) worden ingezet om de toeristische aantrekkingskracht van de stad te vergroten en de marketing te versterken. Een voorstel hiervoor wordt uitgewerkt.