In het reguliere programma Economie liggen in het oog springende opgaven en ambities op stedelijk niveau besloten. Als stad en regio moet Arnhem sterk staan om de maatschappelijke opgaven goed aan te kunnen. Dat kan en wil Arnhem niet alleen doen. Bedrijven, instellingen en ook de lokale opgaven bijvoorbeeld op goede werklocaties, duurzaamheid en een goede bereikbaarheid houden zich niet aan de gemeentegrenzen. Steeds zal gedacht moeten worden vanuit allianties. Met andere overheden, in de regio, maar zeker ook met partners uit bedrijfsleven en onderwijs- en kennisinstellingen. De voedingsbodem daarvoor is goed. Voor Arnhem zijn woorden als stimuleren, faciliteren en verbinden belangrijke termen. Zo tracht Arnhem betere verbindingen te leggen tussen grote bedrijven en lokaal MKB, tussen kennisinstellingen en bedrijfsleven maar ook met de buren in Nordrhein-Westfalen, Food Valley en Health Valley. Op een aantal onderwerpen heeft Arnhem een voortrekkersrol, bijvoorbeeld op duurzaamheid en culturele positie.
Optimale dienstverlening aan ondernemers en partijen
- Uitwerken van concept 'Van bedrijven weten' teneinde de lokale en regionale economie optimaal te stimuleren.
- Evident is dat Arnhem stevig blijft bouwen aan accountmanagement en het behouden en aantrekken van partijen. Dat doet Arnhem samen met andere partijen in de stad.
- Kansen creëren om lokale start- en scale-ups te laten groeien. Van de gemeente wordt gevraagd vooral de informatiedeling en verbinding mogelijk te maken om dit te doen.
- De gemeente zorgt ervoor dat gemeentelijke inkopers de Arnhemse en regionale ondernemers beter weet te vinden en dat deze ondernemers waar mogelijk meedingen in gemeentelijke opdrachten. Lokaal, sociaal en duurzaam worden kernwoorden bij inkoop.
Een bereikbare vitale economie
- Samen met de regio wordt gewerkt aan de regionale bereikbaarheidsvisie en de inspanningen om samen met allerlei werkgevers in de stad maatregelen te treffen om de druk op de bereikbaarheid te verminderen.
- Samen met werklocaties wordt in gesprek gegaan om te verkennen wat wenselijk en mogelijk is om de OV-bereikbaarheid van hun locaties te verbeteren.
Ruimte met kwaliteit maken voor bedrijven
- Regionale samenwerking op werklocaties door middel van uitvoering Regionaal Programma Werklocaties (RPW).
- Visie op Transformatie wordt herijkt, hierin wordt ook gekeken naar programmering van de randen van de binnenstad waar andere vormen van bedrijvigheid, wonen en combinaties mogelijk moeten zijn.
- Werken aan toekomstbestendige bedrijventerreinen op gebied van circulariteit, klimaat en energie samen met partners is de stad.
Human capital stevig aandacht geven
- Door middel van samenwerking in de triple helix (onderwijs, ondernemers en overheid) wordt gewerkt aan een passend onderwijs aanbod dat aansluit op de arbeidsmarkt en vraag van ondernemers in de stad en regio.
- Er wordt nauw samengewerkt met werkgevers en onderwijsinstellingen om mogelijkheden te creëren om mensen die al langere tijd niet participeren op de arbeidsmarkt aan de slag te krijgen. De urgentie bij werkgevers is groot, de arbeidsmarkt kent structurele krapte.
Versterking van het Energy cluster (zie ook V1.2 Klimaat en Energie)
- Energy hotspot versterken door innovaties te stimuleren en goede triple helix samenwerking en het versterken aanpak New Energy Made in Arnhem.
- Versnellen van verduurzamen bij bedrijven door te investeren in een netwerk van bedrijven op het gebied van duurzaamheid(stechnologieën).
- Bedrijven stimuleren/motiveren en adviseren van bedrijven hoe zij hun bedrijfsvoering kunnen verduurzamen.
De binnenstad als kloppend hart
- Het verplaatsen van de warenmarkt in overleg met de stad.
- Samen met Platform Binnenstad Arnhem wordt door middel van modern binnenstadmanagement gewerkt aan de transformatie van "place to buy" naar "place to meet".
- (Zie ook R2 uitvoering nota Bereikbare binnenstad en R5 Cultuur, recreatie en sport).
Een stevige positionering van Arnhem
- Intensieve samenwerking in de regio, Foodvalley, Nijmegen en met de buren in Nordrhein-Westfalen en zusterstad Wuhan handhaven.
- Door middel van goede public affairs Arnhem op de kaart zetten in zowel de regio, nationaal en internationaal. Denk daarbij aan belangenbehartiging, lobby en uitbouwen duurzame relaties en allianties voor belangrijke thema's voor de stad Arnhem.
Prestaties |
---|
Uitvoering geactualiseerde Economische Koers |
Regionale afspraken programmering werklocaties |
Behoud en acquisitie bedrijven en instellingen |
Versteviging aantrekkingskracht voorzieningenniveau binnenstad |
Aantrekkelijke evenementen (zoals de Bridge to Liberation) |
Evenwichtige en duurzame detailhandelstructuur |
Kwaliteitsbeeld gewenste horeca focusgebieden |
Monitoring prestaties programma New energy made in Arnhem |
Monitoring
- Staat van de stad, o.a. ontwikkeling werkgelegenheid en bedrijvigheid ;
- Binnenstadsmonitor;
- Koopstromenonderzoek regio Arnhem Nijmegen (lopend onderzoek 2016);
- Atlas Nederlandse gemeenten ;
- Regionale monitor detailhandel, kantoren en bedrijvigheid;
- Acquisitiebeleidsmonitoring;
- Monitoring leegstand en transformaties;
- Trends Arnhemse economie 2017.
Verbonden partijen
GO Arnhem Nijmegen City Region.
Voor meer informatie wordt verwezen naar de paragraaf Verbonden partijen .
Belangrijke raadsonderwerpen
- Evaluatie Visie op Transformatie;
- Raadsvoorstel WK Volleybal;
- Raadsvoorstel WK BMX;
- Toeristenbelasting;
- Winkeltijdenverordening (n.a.v. besluitvorming op 5-3-2017 jl.).
Actuele beleidskaders
Bovenlokaal beleid
- Regionaal Programma Werklocaties Arnhem-Nijmegen (Provincie; 2018);
- Omgevingsvisie Gelderland (Provincie Gelderland; 2017);
- Beleidskader Economie provincie Gelderland (2016);
- Bestuursakkoord Investeringsagenda stedelijk netwerk Arnhem-Nijmegen (2016);
- Investeringsagenda stedelijk netwerk Arnhem Nijmegen 2018-2019 (jan. 2018);
- Investeringsagenda stedelijk netwerk Arnhem-Nijmegen 2018-2019 bis (mei 2018).
Lokaal beleid
- Evenementenbeleid (2015) ;
- Visie op transformatie (2017);
- Detailhandelsvisie (2016) ;
- Mise-en place; de Arnhemse Horecavisie (2016) ;
- Arnhem,stad op de kaart in internationaal perspectief/Beleidskader voor internationaal beleid tot 2020 (2016);
- New Energy made in Arnhem (2015);
- Acquisitiebeleid (2015);
- Economische Koers Arnhem (2016) ;
- Citymarketingvisie Arnhem 2013-2015 (actualisatie 04-07-2017);
- Winkeltijdenverordening;
- Standplaatsenbeleid (2016) ;
- Bereikbaarheidsvisie (2017);
- Aanpak ondernemerschap (start-up en scale-ups) (2017);
- Aanpak ondernemersdienstverlening, relatiebeheer en acquisitie (2016).