Besloten Vennootschappen
Facility Point
Facility Point
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma (s)
R3 Economie
Doel verbonden partij
Voor de ontwikkeling van het bedrijvenpark IJsseloord 2 is destijds Facility Point Arnhem opgericht. Directievoering bij Facility Point Arnhem B.V. wordt verzorgd door Color Business Centers. Color Business Centers is in september 2015 overgenomen door Regus, een wereldwijde speler op het gebied van verhuur van kantoorruimte en flexibele werkplekken. De naam Color Business Center blijft (voorlopig) bestaan.
Partners
Gemeente Arnhem, N.V. Gelderse Ontwikkelingsmaatschappij en Klaassen Vastgoed Ontwikkeling B.V.
Bestuurlijk belang
Directievoering bij Facility Point Arnhem B.V. wordt verzorgd door Color Business Centers.
Financieel belang
De gemeente bezit 37,5% van de aandelen in Facility Point.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Destijds (1999) werd een aandeel genomen in de ontwikkeling van Facility Point om het aanbod van flexibele kantoorruimte te stimuleren. Inmiddels is de stad daarin ruim voorzien. Wij verwachten daarom geen noemenswaardige uitbreidingen, vernieuwingen of ontwikkelingen op dit gebied. Er wordt goed gebruik gemaakt van Facility Point op IJsseloord 2 en dit zal de komende tijd naar verwachting niet veranderen.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
LaagScalabor B.V.
Scalabor B.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma (s)
R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning
Doel verbonden partij
Scalabor B.V. is een arbeidsontwikkelbedrijf dat inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt uit de arbeidsmarktregio Midden-Gelderland ondersteunt bij het overbruggen van die afstand. Scalabor begeleidt inwoners die dat nodig hebben - in opdracht van gemeenten - naar passend en zo regulier mogelijk werk. Scalabor richt zich op het ontdekken en ontwikkelen van talenten van mensen in een werksituatie. Een belangrijke dienstverlening is het begeleiden van SW-medewerkers van de gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven.
Partners
Gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van Scalabor B.V. De gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven detacheert SW-medewerkers, in opdracht van de deelnemende gemeenten, bij Scalabor B.V. Daarnaast koopt gemeente Arnhem (als klant) ook ontwikkeltrajecten in bij Scalabor B.V. voor inwoners die een beroep doen op ondersteuning vanuit de Participatiewet.
Bestuurlijk belang
De concerndirecteur van gemeente Arnhem is gemachtigd om namens de gemeente Arnhem stemrecht uit te oefenen in de vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang
Gemeente Arnhem bezit 100% van de aandelen met een nominale waarde van in totaal € 3,5 mln. Daarnaast staan wij als gemeente borg voor de lening(en) ter hoogte van maximaal € 4 mln die Scalabor bij de BNG heeft afgesloten.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Eind 2017 is Scalabor B.V. opgericht. In 2018 heeft Scalabor activa, contracten en personeel van Presikhaaf Bedrijven overgenomen. In de komende jaren zet Scalabor zich in voor een drietal transformaties: (i) Van sociale werkvoorziening naar arbeidsontwikkelbedrijf, (ii) Van bolwerk naar netwerk, (iii) van hekkensluiter naar middenmoter. De begroting (inclusief plan) 2019 wordt verwacht in november 2018.
Risico profiel
Risico's
Hoog
Beheersstrategie
Scalabor heeft een relatief hoog risicoprofiel. Dit komt omdat: het nog een bedrijf in opbouw en ontwikkeling is (per 1-1-2018 gestart); de inzet van Scalabor cruciaal is voor de gemeentelijke uitvoering van de Participatie wet; de maatschappelijke en financiële impact van eventueel disfunctioneren van Scalabor groot zijn; de omgeving van Scalabor een grote dynamiek kent en sterk beïnvloed wordt door landelijke wet- en regelgeving en de gemeentelijke uitvoering daarvan. Het is daarom van belang te beschikken over een adequate beheersstrategie gericht op het wegnemen en elimineren van de ongewenste effecten van de risico's en het borgen van de continuïteit van de verbonden partij. Op hoofdlijnen is deze strategie voor Scalabor als volgt:De governance rondom Scalabor is in de basis adequaat geregeld en georganiseerd: de statuten zijn duidelijk over de rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de Algemene Aandeelhoudersvergadering (AvA), de Raad van Commissarissen (RvC) en de directeur; de aandeelhouders rol is passend belegd binnen de gemeentelijke organisatie; er zijn spelregels overeengekomen over het dividend beleid; enzovoorts. De risicobeheersing over 2019 staat dan ook vooral in het teken van de doorontwikkeling hiervan. Concreet gaat het om de aanscherping van de gemeentelijke aandeelhouders rol en een passende monitoring en beïnvloeding van de drie gewenste transformaties (van sociale werkvoorziening naar arbeidsontwikkelbedrijf; van bolwerk naar knooppunt in arbeids regionaal netwerk; van hekkensluiter naar middenmoter), een goede invulling van de in 2018 nader gedefinieerde gemeentelijke klant rol richting Scalabor, een adequate invulling van de informatiebehoefte van de aandeelhouder door Scalabor zoals die in 2018, op basis van een nadere uitwerking en afstemming, is overeengekomen en een periodieke update van de risico's vanuit verschillende invalshoeken (klant, eigenaar, juridisch, financieel, enzovoorts).Daarnaast wordt vanuit het programma Doorbraak Naar werk actief gestuurd op een optimale ketensamenwerking tussen de belangrijkste uitvoeringspartners van het programma (Cluster Werk & Inkomen (W&I), Centrum voor Activerend Werk (CAW), Scalabor en Werkgeversservicepunt (WSP)). Dit in de eerste plaats om de programmadoelen te realiseren, maar ook om de risico's van het haperen van de arbeidsontwikkelketen (en dus vermindering/ uitval van opdrachten aan Scalabor) te beheersen.
HoogSportbedrijf Arnhem
Sportbedrijf Arnhem
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma (s)
R5 Cultuur, recreatie en sport
Doel verbonden partij
Per 1 januari 2017 is het Sportbedrijf Arnhem verzelfstandigd als Sportbedrijf Arnhem B.V. De gemeente is hierin enig aandeelhouder. Met een beleidsopdracht worden de inhoudelijke en financiële kaders meegegeven aan het Sportbedrijf.
Partners
Gemeente Arnhem
Bestuurlijk belang
De Concerndirecteur is gemachtigd als de aandeelhouder van het Sportbedrijf
Financieel belang
De gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van het Sportbedrijf
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
450
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
19016
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
2019 is het derde jaar voor het Sportbedrijf als zelfstandige organisatie. Deze zal met namen in het teken staan van verdere professionalisering van de bedrijfsvoering en het verder op orde brengen van de interne processen, teneinde een goedkeurende controleverklaring van de accountant te verkrijgen.
Risico profiel
Risico's
Hoog
Beheersstrategie
Het politiek belang is groot aangezien het Sportbedrijf de grootste uitvoerder is van het sportbeleid van de gemeente Arnhem. Als opdrachtgever en eigenaar van het Sportbedrijf, zijn er voldoende informatie- en stuurmogelijkheden voor de gemeente. De organisatie van het Sportbedrijf en de samenwerking met de gemeente Arnhem moet de komende jaren nog verder professionaliseren. De financiële functie binnen het Sportbedrijf is sterk in ontwikkeling en wordt als voldoende beschouwd, echter vraagt nog wel nadere aandacht m.b.t. de kwartaalrapportages in relatie tot het jaarresultaat.Er zijn geen risicomanagement- of kwaliteitssystemen opgezet binnen het Sportbedrijf. De focus voor 2018 ligt bij het op orde krijgen van de AO/IC, daarna zal hieraan aandacht worden besteed.Ondanks dat het beleid van de gemeente Arnhem voor sport en de afzetmarkt van het Sportbedrijf stabiel zijn, zien we weinig flexibiliteit terug in de bedrijfsvoering van het Sportbedrijf. Het sportbedrijf zal worden uitgedaagd flexibiliteit in te bouwen met stapjes richting 30% van de subsidie. De grootste uitdaging op de korte termijn is de verandering in het BTW regime voor 2019.Als opdrachtgever en enig aandeelhouder van het Sportbedrijf, is het eigenaarsbelang natuurlijk groot. Met een jaarlijkse subsidie van ruim € 16 miljoen lopen we natuurlijk een groot risico, mochten er zaken binnen het Sportbedrijf niet goed gaan. Daarom zijn maand- en kwartaalgesprekken waarin de actuele stand van zaken wordt besproken en knelpunten gedeeld en opgelost.De financiële ratio's van het Sportbedrijf, gebaseerd op de jaarrekening 2017, zijn onvoldoende. Dit betekent dat zij niet genoeg op orde zijn om risico's op te vangen binnen hun begroting c.q. eigen vermogen. Echter, 2017 is het eerste jaar dat het Sportbedrijf zelfstandig opereert, verdere professionalisering van de bedrijfsvoering staat op de agenda en wordt aan gewerkt. Ondanks dat het financiële resultaat beter is over 2017 dan begroot, blijven de financiën een aandachtspunt. Een groot deel van de verstrekte subsidie zit 'vast' in (meer jaren)contracten.Zoals hiervoor al aangegeven, zijn de financiën een vast punt op de agenda in de onderlinge overleggen.De informatievoorziening van het Sportbedrijf aan de gemeente Arnhem als opdrachtgever, is in principe voldoende. Over de kwaliteit wordt met elkaar gesproken, alsmede wensen voor de toekomst. Daar 2017 het eerste jaar is als zelfstandige organisatie, is ook de informatievoorziening continue in ontwikkeling.
Hoog
Naamloze Vennootschappen
Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma (s)
R9 Financiën en bedrijfsvoering
Doel verbonden partij
De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', waaronder voor gemeenten.
Partners
Bestuurlijk belang
Financieel Belang
De gemeente Arnhem heeft 496.470 aandelen van de BNG in bezit (bijna 1%) en is daarmee een van de grootste gemeentelijke aandeelhouders van de BNG
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
4953
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
135041
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Beleidsmatig zijn er geen noemenswaardige ontwikkelingen met betrekking tot de BNG voor deze MJPB 2019-2022
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Laag
Stichtingen
Dataland
Dataland
Vestigingsplaats
Gouda
Rechtsvorm
Stichting
Programma (s)
R9 Financiën en bedrijfsvoering
Doel verbonden partij
Het ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, woz- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie.
Partners
(Op 7 na) alle Nederlandse gemeenten. De rol van Dataland neemt toe: bijna alle gemeenten zijn inmiddels toegetreden.
Bestuurlijk belang
Certificaathouders participeren in DataLand en hebben invloed op het beleid van DataLand via het bestuur. Het afdelingshoofd van de afdeling Informatie is gemachtigd voor deze rol.
Financieel belang
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
750829
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
522463
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Nog niet beschikbaar bij het opstellen van deze MJPB 2019-2022. Deze worden in oktober 2018 beschreven
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Laag
Gemeenschappelijke Regelingen
BVO De Connectie
BVO De Connectie
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R9 Financiën en bedrijfsvoering
Doel verbonden partij
De Connectie is een gemeenschappelijke regeling met de gemeenten Rheden en Renkum op het gebied van bedrijfsvoering.
Partners
gemeente Arnhem, gemeente Renkum en gemeente Rheden
Bestuurlijk belang
Wethouder de heer Ronald Paping
Financieel belang
wij dragen 73 % bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. Daarnaast hebben wij in de vorm van een niet uit de balans blijkende vordering een bijdrage verleend voor de transitiekosten. De stand van deze vordering was ultimo 2017 € 2,6 miljoen.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
In 2019 continueert De Connectie de dienstverlening aan de gemeenten op de terreinen ICT, inkoop en aanbesteding, managementsupport, documentaire informatievoorziening, administratie en beheer, basisregistraties, facilitaire zakenen frontoffice zoals in 2018 is overeengekomen. Op dit moment worden voor 2019 geen wijzigingen voorzien in de dienstverlening. In 2019 rondt De Connectie de laatste harmonisatie- en standaardisatie-opgaven uit het bedrijfsplan 2017 -2020 af. In 2019 volgt de harmonisatie en standaardisatie van de taxatie- en belastingapplicaties, de scanstraat en het vervolg van de harmonisatie van de ICT-infrastructuur. De 4K’s (kosten, kwaliteit, kansen en kwetsbaarheid) blijven de leidraad van De Connectie. De Connectie ziet wel een aantal risico's die zij vanwege een nog beperkte weerstandscapaciteit moeilijk zou kunnen opvangen als zij zich voordoen. Voorbeelden zijn het risico op onvoldoende veranderkracht voor de harmonisatie, standaardisatie en digitalisering van werkprocessen en het risico op achterstanden in de kwaliteit van de overeengekomen dienstverlening.
Risico profiel
Risico's
Hoog
Beheersstrategie
De Connectie is inmiddels een jaar operationeel. De start van de Connectie heeft zich gekenmerkt door het samenvoegen van de afdelingen en het inventariseren van de knelpunten en de opgaven. Per afdeling is een roadmap opgesteld en is de transformatie opgave geformuleerd. Deze is geprioriteerd door de Connectie in afstemming met de opdrachtgeversoverleg, waarin de drie gemeenten en de Connectie zijn vertegenwoordigd.De Connectie is een organisatie in op- en uitbouw, de beheersing is dan ook vooral gericht op het actief verbinden van de gemeentelijke belangen met de belangen van een goede bedrijfsvoeringsorganisatie. Op verschillende niveau's en vanuit verschillende perspectieven wordt er actief samengewerkt. De strategische aspecten komen in het Bestuurdersoverleg aan de orde. Binnen het Opdrachtgeversoverleg, worden de tactisch en operationele aspecten besproken en waar nodig bijgestuurd. In het demandmanagementoverleg worden de vraag en aanbod aspecten besproken en afgestemd en binnen het controllersoverleg worden de financiële zaken besproken. In deze verschillende gremia worden alle risico's die gepaard gaan met de transitie van de Connectie besproken en is daarmee ook de beheersstrategie gedefinieerd. Arnhem zet in op een actieve betrokkenheid en een open communicatie met de Connectie. Dit om zicht te hebben op het ontstaan van risico's alsmede de beheersing van de risico's door de Connectie zelf.Er wordt in de begroting een aantal risico's beschreven die significant zijn in financiële termen, maar ook voor de dienstverlening. Naast het onderzoek dat De Connectie zelf laat uitvoeren om de haalbaarheid van de opdracht tot harmonisatie, standaardisatie en digitalisering te toetsen, ziet de gemeente Arnhem aanleiding om samen met De Connectie de stand van zaken en de kwetsbaarheden binnen het ICT-domein verder te onderzoeken.Hoewel met goedkeuring van de provincie, waren de jaarrekening 2017 (incl. accountantsverklaring) en begroting 2019 van De Connectie niet binnen de wettelijke termijnen gereed. In 2019 zal daarom ondermeer de focus liggen op het tijdig opstellen door De Connectie van de jaarrekening 2018 (incl. accountantsverklaring) en de begroting 2020.
HoogBVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning
Doel verbonden partij
Het Doelgroepenvervoer werd voorheen uitgevoerd door de Stadsregio Arnhem Nijmegen die van rechtswege in 2015 is komen te vervallen. In april 2016 is de Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen opgericht. Het is een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie.Eén van de taken van deze Vervoersorganisatie is het regelen van het doelgroepenvervoer, waarbij sprake is van een bundeling van het doelgroepenvervoer (Wmo-vervoer, leerlingenvervoer en instellingsvervoer). Gezamenlijke sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer voor de deelnemers.
Partners
Regio Arnhem en regio Nijmegen
Bestuurlijk belang
Wethouder R. van der Zee is lid van het bestuur
Financieel belang
Wij dragen volgens een verdeelsleutel bij aan de exploitatie. De kosten van de bedrijfsvoeringsorganisatie worden bepaald op basis van het inwoneraantal. De vervoerskosten op basis van rekeneenheden van het vervoer.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Middels het nemen van maatregelen in de uitvoering van het doelgroepenvervoer - binnen de bestaande contracten en beleidskaders - wordt gestuurd op het terugdringen van vervoerskosten.In nauwe samenspraak met gemeentes wordt middels aanpassing van beleid gestuurd op de toestroom in, en het gebruik van het doelgroepenvervoer. In 2019 wordt besloten hoe het doelgroepenvervoer per augustus 2020 wordt vormgegeven.
Risico profiel
Risico's
Hoog
Beheersstrategie
De risico's waarmee BVO DRAN te maken heeft zijn een veranderende relatie met de Provincie, stijgende vervoerskosten, een zeer dynamische omgeving, kwetsbare burgers en daarmee politieke gevoeligheid, aflopende regie- en vervoercontracten en krapte op de arbeidsmarkt.Structureel ontvangen we van de BVO DRAN managementinformatie en zogenaamde rittenbakken. Er is ongeveer tien keer per jaar ambtelijk en vier keer per jaar bestuurlijk overleg. Indien gewenst kan iedere deelnemende gemeente bij stemming de escape-procedure toepassen (reguliere stemverhouding is iedere gemeente één stem, bij escapeprocedure is de stemverhouding op basis van aantal inwoners). In 2018 is gestart met een 'knoppenplan'. Om te komen tot kostenbesparingen wordt met dit knoppenplan binnen bestaand beleid het vervoer op een andere wijze georganiseerd en uitgevoerd. Dit plan wordt in 2019 geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Eind 2018 is het (regionale) onderzoek naar de toekomst van Avan gestart. In het eerste kwartaal van 2019 wordt daarover besloten en richting gegeven aan de wijze waarop het doelgroepenvervoer per augustus 2020 wordt vormgegeven.
HoogEuregio RijnWaal
Euregio RijnWaal
Vestigingsplaats
Kleve
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R0 Algemeen bestuur en publieke dienstverlening, R3 Economie
Doel verbonden partij
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam waarbij 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De bevordering van de integratie van Europa en het slechten van nationale grenzen zijn centrale doelen van deze samenwerking (sinds 1 november 1993). De Euregio Rijn-Waal zet in op verbetering en intensiveren van grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij. In het werkgebied van de Euregio bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. De Euregio verzorgt het programmamanagement voor het EU-programma INTERREG Duitsland-Nederland.
Partners
55 leden, te weten 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten, 3 regionale instanties en 2 Kamers van Koophandel.
Bestuurlijk belang
In de Euregio Council zitten namens de gemeente Arnhem burgemeester A. Marcouch en raadsleden V. Bouma, mw. K. Kalthoff en Y. Usta
Financieel belang
Beperkt. De leden betalen een (inwoneraantal gerelateerde) contributie (2018: € 27.650,00).
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
2019 is het voorlaatste jaar van de strategische Agenda 2020 Met uitvoering van deze agenda zijn er in 2020 nieuwe duurzame sociaaleconomische grensallianties gelegd waarin overheden, kennisinstellingen en bedrijfsleven en het maatschappelijk middenveld nauw samenwerken. De Euregio heeft daar een actieve bijdrage aan geleverd als expert op het gebied van grensoverschrijdende samenwerking. Dit vraagt een actieve betrokkenheid van alle partners. Door ondertekening van een 'Memo of Understanding" hebben de burgemeesters van de 6 100.000+ gemeenten binnen de Euregio uitgesproken extra inzet te plegen op grensoverschrijdende en bovenregionale uitdagingen.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
LaagGO Arnhem Nijmegen City Region
GO Arnhem Nijmegen City Region
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R0 Algemeen bestuur en publieke dienstverlening, R2 Verkeer vervoer en waterstaat, R3 Economie, R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning, R8 Wonen en ruimte
Doel verbonden partij
Binnen het Gemeenschappelijk Orgaan Arnhem - Nijmegen werken 18 gemeenten samen aan goed wonen, werken en leven in de regio Arnhem-Nijmegen. Vanuit de ambitie 'Gezonde groei' zet de regio Arnhem-Nijmegen in op duurzame en gezonde keuzes voor wonen, werken en mobiliteit, op weg naar een circulaire economie. De regio werkt met Bureau Brussel aan belangenbehartiging, lobby en het binnen halen van Europese subsidies in Brussel.
Partners
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.
Bestuurlijk belang
Burgemeester Marcouch is voorzitter van het bestuurlijk overleg van de regio Arnhem-Nijmegen. Wethouder Van Dellen is voorzitter van het portefeuillehoudersoverleg Economie. De wethouders van der Zee, Bouwkamp en Paping nemen deel aan respectievelijk de portefeuillehoudersoverleggen Mobiliteit, Duurzaamheid en Wonen.
Financieel belang
Wij dragen naar rato van inwonertal bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. In de begroting 2019 van het GO is deze bijdrage gesteld op €1,58. Voor 2019 wordt uitgegaan van 157.243 inwoners waarmee de bijdrage € 248.444 zal bedragen.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Voor 2019 is daarom voorzien in het verstevigen van de positie van secretaris GO en secretarissen Pfo's en het verdelen van de kosten hiervoor over alle regiogemeenten. Voor de verschillende inhoudelijke velden zijn programmamiddelen nodig, om gezamenlijke kosten te dekken, bijvoorbeeld de niet te vermijden kosten bij het Regionaal Programma Werklocaties en de regionale onderzoeken op het gebied van Wonen, maar ook om gezamenlijke initiatieven/projecten op te pakken en snel en makkelijk middelen bij anderen zoals de provincie te realiseren. In de afgelopen periode is in de verschillende portefeuillehouders-overleggen scherp gesteld wat de agenda is voor de korte termijn (2018 en 2019).Voor Arnhem betekent dit het volgende. De bijdrage ten behoeve van regionale samenwerking op het gebied van duurzaamheid, economie en wonen is voor 2018 en 2019 gedekt vanuit de daarvoor reeds beschikbare middelen vanuit de programma's. Voor de kosten van de mobiliteitsinzet zijn na het opheffen van de Stadsregio geen lokale alternatieve potten opgebouwd. Provincie en Rijk dragen nu samen grofweg 1,6 miljoen in 2018 en 1,8 miljoen in 2019 bij aan de vorming van een regionaal investeringsfonds mobiliteit. De bijdrage voor de regio als totaal komt op 0,8 miljoen in 2018 en 1,2 miljoen in 2019.De kosten ten behoeve van mobiliteit en meerkosten t.b.v. de secretarissen leiden in deze begroting tot een verhoging van de bijdrage met € 157.000 in 2018 en € 295.500 in 2019 voor het GO. Dit aanvullend op de bijdrage die wij tot nu toe betalen, €233.582 voor GO. Dit is inclusief de bijdrage Economic Board. Deze verloopt via het GO. (zie ook programma R0).
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
LaagLingezegen
Lingezegen
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R5 Cultuur, recreatie en sport
Doel verbonden partij
De realisatie en coördinatie van het beheer van Park Lingezegen op basis van het Masterplan, Intergemeentelijke structuurvisie, het Uitvoeringsprogramma en het AB-besluit 2015-004 over de Afronding van de basisuitrusting en de doorontwikkeling (AB, 04 12 2015).
Partners
Provincie Gelderland, Waterschap Rivierenland, gemeenten Lingewaard, Overbetuwe en Arnhem
Bestuurlijk belang
Wethouder R. Paping is lid van het Algemeen bestuur
Financieel belang
De gemeente Arnhem draagt voor 25% bij aan de gemeenschappelijke regeling
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
824
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Het openbaar lichaam Park Lingezegen is opgericht om Park Lingezegen te realiseren en te beheren. Het project is eind 2019 voor wat betreft uit te voeren maatregelen afgerond. De laatste activiteiten in 2019 betreft uitloop van uit te voeren werkzaamheden in het Waterrijk. Vanaf 2019 wordt een beroep gedaan op het beheerfonds. In het meerjarenperspectief zijn de gevolgen daarvan zichtbaar. Het beheerfonds is volgens de laatste berekeningen voldoende om (bij ongewijzigde omstandigheden) 40 jaar vooruit te kunnen.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
LaagMGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R4 Educatie, R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning
Doel verbonden partij
De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Regio Centraal Gelderland is opgericht voor de uitvoering van taken op het terrein van het sociaal domein .In 2017 is alleen gebruik gemaakt van de samenwerkingsmodule "Inkoop van specialistische zorg". Dit betreft inkoop (aanbesteding), contractmanagement en -beheer binnen het sociaal domein (Jeugdzorg en Wmo). In 2018 zijn er nog twee modules, Werkgeversservicepunt (samenwerking UWV en regiogemeenten) en Onderwijszaken (grotendeels de voormalige GR Onderwijszaken) ondergebracht bij de MGR.
Partners
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar (niet alle gemeenten doen aan alle modules mee).
Bestuurlijk belang
Wethouder R. Paping is lid van het bestuur. In de bestuurscommissies zitten Wethouders mw. M. Louwers (Werkgeversservicepunt), R. van der Zee (Inkoop zorg) en H. de Vroome (Onderwijszaken/Regionaal bureau leerplichtzaken).
Financieel belang
Begrote bijdrage 2019: € 2.977.661
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
In het najaar 2018 loopt een besluitvormingstraject om een vierde module "Werkgeversfunctie Sociale Werkvoorziening (de huidige GR Werkvoorziening Midden Gelderland toe te voegen per 1 januari 2019.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
De MGR heeft het risicoprofiel 'middel' maar is wel één van de zes verbonden partijen die het hoogste scoren op basis van de risicokaart. Dit komt omdat de organisatie nog nieuw is en volop in ontwikkeling. Ook gemeenten moeten wennen aan hun verschillende rollen als eigenaar en opdrachtgever. Voor de beheersstrategie geldt het volgende:De governance structuur van de MGR is goed geregeld. De deelnemende gemeenten hebben hiervoor een governance structuur vastgesteld waarin de rollen, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn vastgelegd. Om de governance structuur goed te laten werken hebben alle gemeenten een accountmanager MGR benoemd. Bovendien is er in 2018 een projectleider die gemeenten en MGR ondersteunt bij de juiste uitvoering van de goverance structuur.In de regeling van de MGR zijn afspraken vastgelegd over de samenwerking. In dienstverleningsovereenkomsten leggen gemeenten en de MGR uitvoeringsafspraken over de door de MGR te leveren producten en betalingen van gemeenten aan de MGR vast. De MGR stelt in 2018 een meerjarig uitvoeringsplan op en heeft per module ook een jaarlijks uitvoeringsprogramma waarin de speerpunten staan benoemd.De risicobeheersing in 2019 staat in het teken van de doorontwikkeling van de governance structuur en de regionale samenwerking binnen de MGR. Daarbij gaat het met name om het vergroten van de bewustwording tussen de verschillende rollen die gemeenten hebben als klant en die gemeenten hebben als opdrachtgever. Aan de kant van de MGR zal er een verdere inhoudelijke doorontwikkeling plaatsvinden als uitvoeringsorganisatie binnen het sociaal domein en de samenwerking met de gemeenten daarin. Daarbij is ook goede informatievoorziening een belangrijk aspect.
MiddelOmgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R7 Gezondheid en Milieu, R8 Wonen en ruimte
Doel verbonden partij
Goede en efficiënte vergunningverlening en handhaving op het gebied van milieu, bouwen, natuur en water.
Partners
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Zevenaar en provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang
Wethouder Bouwkamp is lid van dagelijks bestuur en algemeen bestuur
Financieel belang
Wij dragen bij aan de exploitatiebegroting van deze gemeenschappelijke regeling. De jaarlijkse bijdrage afhankelijk van afgesproken werkprogramma. Deze is circa € 5 miljoen.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Landelijke ontwikkelingen zijn de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouwen. De exacte impact daarvan is nu nog niet in te schatten maar mogelijk heeft dit een groot effect op het takenpakket van de ODRA. De invoering van outputfinanciering wordt waarschijnlijk uitgesteld tot 2020.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Bij de Omgevingsdienst regio Arnhem (ODRA) onderkende risico's voor de gemeente Arnhem worden op de volgende wijzen beheerst. Allereerst is er wekelijks werkoverleg tussen de accounthouders van beide partijen. Relevante ontwikkelingen kunnen daar als eerste gesignaleerd worden. Inmiddels is de ODRA in staat om maandelijks productiecijfers en urenoverzichten op te leveren. De cijfers worden met deze frequentie ook in het accountoverleg besproken. Realisatie van producten en uren kan zo getoetst worden aan planning en budget. Zo nodig kan worden bijgestuurd en relevante ontwikkelingen gemeld worden in de financiële cyclus van de gemeente.De portefeuillehouder heeft zitting in het Dagelijks Bestuur en het Algemeen Bestuur van de ODRA. Meerdere keren per jaar worden financiële tussenrapportages van de ODRA in de bestuursvergaderingen besproken. De businesscontroller van de gemeente adviseert de portefeuillehouder op deze rapportages en kan risico's vroegtijdig signaleren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan oplopende personeelskosten door schaarste op de arbeidsmarkt of bevindingen van de accountant.De ODRA heeft een verbeterplan voor de control functie opgesteld en rapporteert de voortgang hiervan regelmatig in het bestuurlijk overleg. Belangrijkste verbeterpunten zijn het beter laten aansluiten van de P&C cyclus bij die van de gemeenten en het op orde brengen van de administratieve organisatie en bedrijfsvoering, waardoor betere sturing mogelijk is.Landelijke ontwikkelingen in wet- en regelgeving kunnen grote invloed hebben op de taakomvang en -inhoud van de omgevingsdienst. De ODRA is samen met de deelnemende gemeenten actief bezig met de invoering van de Omgevingswet en rapporteert hier geregeld over. Door actief met aankomende ontwikkelingen bezig te zijn, kan beter geanticipeerd worden op eventuele grote consequenties voor het personeelsbestand van ODRA. De omvang van het takenpakket van ODRA op het gebied van bouw, vergunningverlening en toezicht is direct afhankelijk van initiatieven van particulieren en bedrijven in de stad. Er kunnen grote verschillen zitten tussen jaren. Om hierop te anticiperen houdt de ODRA een flexibele schil met personeel aan. Met de door ODRA per 2020 in te voeren outputfinanciering en een prognose van de gemeente op de bouwontwikkelingen wordt het beter mogelijk om de kosten voor de gemeente vooraf in te schatten.
LaagRegionaal Historisch Centrum Gelders Archief
Regionaal Historisch Centrum Gelders Archief
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R5 Cultuur, recreatie en sport
Doel verbonden partij
Het gezamenlijk vorm en inhoud geven aan het Gelders Archief, een samenwerking van de gemeentelijke archieven van Arnhem, Renkum, Rheden, Rozendaal, Provincie en het Rijksarchief Gelderland. Aanvullend zijn taken afgesproken op het terrein van het beheer, het behoud, de presentatie en informatieverstrekking van de historie van de stad Arnhem en de omgeving daarvan.
Partners
De gemeenten Renkum, Rheden en Rozendaal en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
Bestuurlijk belang
Wethouders J. van Dellen en H. de Vroome maken deel uit van het bestuur
Financieel belang
De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling is in 2019 een bedrag van € 1.090.970
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
In 2020 zal er waarschijnlijk een wijziging komen in de lumpsum verdeling en zal het project E-Depot starten. Beide ontwikkelingen zullen in 2019 worden gestart.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
MiddelVeiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R1 Veiligheid, R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning, R7 Gezondheid en milieu
Doel verbonden partij
In deze regeling participeren (inclusief Arnhem) 15 gemeenten. Het betreft hier een wettelijk aangewezen organisatie met taken op het terrein van de brandweer (hulpverlening), volksgezondheid en rampenbestrijding. Veiligheid en gezondheid zijn in de regio de kerntaken.
Partners
15 gemeenten (inclusief Arnhem) participeren in de gemeenschappelijke regeling.
Bestuurlijk belang
Burgemeester gemeente Arnhem (Ahmed Marcouch) is voorzitter van het Algemeen Bestuur VGGM en de wethouder Zorg (Roeland van der Zee) is lid van het Dagelijks Bestuur.
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage Brandweer 2019: € 11.272.210Gemeentelijke bijdrage Volksgezondheid 2019: € 3.886.026
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
In de begroting 2019 van VGGM zijn geen beleidsmaatregelen opgenomen. Alleen de compensatie van de loon- en prijsstijging is conform de vastgestelde methodiek verwerkt. Bij het opstellen van de begroting voor 2019 was er nog geen of onvoldoende zicht op het beleid van het Rijk en op nieuwe beleidsinitiatieven van gemeenten. In maart 2018 vonden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Dat heeft geleid tot collegeakkoorden voor de periode 2018-2022. De collegeakkoorden van de nieuwe gemeentebesturen worden waar nodig vertaald naar VGGM. VGGM zal daartoe na de zomerperiode van 2018 in nauwe samenspraak met beleidsambtenaren een meerjarig perspectief schetsen.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
MiddelWerkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning
Doel verbonden partij
Deze regeling was in het leven geroepen voor het uitvoeren van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). De kernactiviteit was het bieden van werk onder aangepaste omstandigheden aan personen die (nog) niet kunnen re-integreren in een reguliere baan. De bedrijfsactiviteiten zijn per 1 januari 2018 overgedragen aan Scalabor B.V. (Scalabor). Het overdragen van de bedrijfsactiviteiten heeft een zeer grote impact op organisatie en financiën van Presikhaaf Bedrijven.Presikhaaf Bedrijven houdt de dienstverbanden van alle SW-medewerkers onder haar hoede en draagt zorg voor de uitbetaling en financiering - door middel van de gemeentelijke bijdragen - van de loonlasten en hiermee samenhangende kosten.
Partners
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Westervoort en Zevenaar.
Bestuurlijk belang
Het raadslid M. Coenders en wethouders mw. M. Louwers, R. Paping en R. van der Zee in het Algemeen Bestuur (AB) en de wethouders mw. M. Louwers en R. Paping in het Dagelijks Bestuur (DB).
Financieel belang
Voor de begroting 2019 is rekening gehouden met het deelnamepercentage voor het jaar 2018. Voor Arnhem is dit afgerond 53%.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Alle reguliere medewerkers die bij de reorganisatie zijn geplaatst zijn begin 2018 overgegaan naar Scalabor. Alle personen afkomstig uit de Participatie wet die werkten bij Presikhaaf Bedrijven zijn overgegaan naar Scalabor. De SW-medewerkers met een dienstverband bij Presikhaaf Bedrijven zijn qua activiteiten overgegaan naar Scalabor. Dit betekent dat alle op deze medewerkers gerichte acties met betrekking tot de inzetbaarheid, verlaging verzuim, verhoging van productiviteit en verhoging van de betrokkenheid bij de bedrijfsprocessen of andere personele activiteiten door Scalabor geraamd, gestuurd en gemonitord worden. Indien dit van invloed is op het resultaat van Presikhaaf Bedrijven zal hiervan verslag gedaan worden. In deze begroting worden geen concrete effecten voorzien.Op dit moment ligt in de deelnemende gemeenten het voorstel voor om de GR Werkvoorziening Midden Gelderland per 1 januari 2019 onder te brengen bij de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland. Na een positief besluit kan de GR WeMiGe in 2019 opgeheven worden.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Middel