Optimale dienstverlening aan ondernemers en partijen
Arnhem is als gemeente zelf aan zet. Door het ontwikkelen van het platform ‘Van Bedrijven Weten’ voor bedrijven zal, voor een optimale dienstverlening, veel meer de vraag centraal staan evenals de mogelijkheden voor bedrijven drempels weg te nemen. Accountmanagement moet daarbij zeker op peil blijven.
Een bereikbare vitale economie
De bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van de stad als geheel en van de binnenstad in het bijzonder is van groot belang. Goede bereikbaarheid van stad en regio (bijvoorbeeld ook via de ICE), voldoende parkeerruimte, een schoon stadsdistributiesysteem maar ook de OV-bereikbaarheid van de Arnhemse bedrijventerreinen zijn belangrijke speerpunten.
Ruimte met kwaliteit maken voor bedrijven
Om (letterlijk en figuurlijk) ruimte te maken voor de versterking van de economie in stad en regio zet Arnhem consistent in op kwalitatief hoogwaardige werklocaties voor kantoren, bedrijven, detailhandel en horeca. In de regio zijn hier al stevige afspraken over gemaakt. De gunstige ontwikkeling in het economisch tij vraagt nieuwe aangescherpte afwegingen. Voor behoud en groei van werkgelegenheid is een stad waar het fijn wonen is van belang. Dit betekent het bouwen van een gevarieerd woningaanbod. Ook is er een relatie tot bijvoorbeeld de woonlocaties en het transformatiebeleid in de stad. Lange lijnen en de toekomst van de stad staan hierbij voorop.
Human capital stevig aandacht geven
Factor nummer één voor veel bedrijven in komende jaren is het vinden van (de juiste) medewerkers. Voor sommige sectoren vraagt dit investeringen vanaf het basisonderwijs (techniek), voor andere sectoren vraagt het samenwerken in innovatieve trajecten. Kennisinstellingen en bedrijfsleven slaan hierop de handen ineen en de gemeente zal hier een faciliterende rol in spelen.
Versterking van het Energy cluster
De Arnhemse Hotspot Energy vraagt - binnen het regionale systeem van kennis en innovatieve werklocaties - om versterking. Specifieke kansen liggen er op het gebied van waterstof.
In de komende periode wordt scherp welke harde investeringen, maar ook versterkingen in samenwerking, nodig zijn om stevige stappen te zetten. Hierbij wordt ook gekeken naar de samenhang met de (Nijmeegse) regio. Ook de lijnen ondernemerschap, acquisitie en internationalisering wordt op deze manier verder uitgewerkt. Daarnaast liggen er veel kansen om ook samen met bedrijven te werken aan verduurzaming.
De binnenstad als kloppend hart
De binnenstad is een belangrijk hart voor Arnhem, ook in economisch opzicht. Het winkelhart moet compact zijn. Aan de randen van de binnenstad is ruimte voor nieuw programma, zoals andere vormen van bedrijvigheid, wonen, en combinaties van wonen en werken. Om de kracht van de binnenstad te versterken wordt samengewerkt met Nijmegen, met oog voor de complementariteit van beide steden. De Arnhemse plek in de culturele eredivisie wordt behouden door duurzame versterking van de ketens, samenwerking in de Lauwersgracht Alliantie, versteviging van (beeldbepalende)evenementen en een keuze over Museum Arnhem. Ook wordt verkend welke mogelijkheden er zijn voor het verplaatsen van de markt en wordt stevig ingezet op versterking van de bereikbaarheid.
Een stevige positionering van Arnhem
Vanwege de vestiging van bedrijven in de Arnhemse regio werkt Arnhem in een sterke verbondenheid met Nijmegen, de regio, de provincie Gelderland, Economic Board regio Arnhem Nijmegen, het rijk en andere partners aan de versterking van haar positie. Zowel richting Duitsland maar ook een bredere internationale profilering is daarbij de inzet waarbij de bewegingen op de markt van bedrijven nauwlettend in de gaten wordt gehouden. Daarnaast verstevigt Arnhem ook in allianties met andere overheden, Economic Board regio Arnhem Nijmegen, bedrijven en kennisinstellingen haar positie richting Den Haag en Brussel. Door de juiste allianties te smeden en consequent te agenderen hoopt Arnhem meer en meer solide resultaat te bewerkstelligen.
Aantrekken van bezoekers, bewoners, bedrijven en bollebozen door inzet op toerisme en marketing
Een gedragen en professionele marketing van de stad - in samenhang met de regio - is randvoorwaarde voor het uitvoeren van de opgave. Het gaat dan zowel om de toeristische marketing als om citymarketing. Bij de citymarketing zet Arnhem nadrukkelijk stappen om citymarketing niet 'van de gemeente' maar 'van de stad' te laten zijn. De samenwerking met de hogescholen is hierin nu al een bijzonder voorbeeld. Voor de toeristische aantrekkelijkheid is het van belang om samen met de huidige partners verder werken aan een gastvrije binnenstad, en de allianties met de Veluwe en de bijzondere Airbornegeschiedenis te koesteren.