Gemeenteraad
In 2019 zet de raad het traject dat zal leiden tot een verbetering van de bestuurscultuur voort. Als hoogste orgaan neemt de raad de ruimte om richting te geven aan een effectief, representatief en legitiem politiek-bestuurlijk klimaat. Daarbij geeft de raad ruimte aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en wethouders om hun rol als voorzitter en als dagelijks bestuur van de gemeente ten volle te bekleden. Omgangsvormen worden daarbij gezamenlijk bepaald en collectief bewaakt.
De raad zal in 2019 bijzondere aandacht besteden aan de versterking van zijn kaderstellende rol. Mede door in te zetten op een begroting die SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden) vorm gegeven is. Hierbij moet helder worden hoe de aanpak en financiële middelen welk doel beogen. Ook zal dit tot uitdrukking komen tijdens de bespreking van de perspectiefnota in het voorjaar waarbij de raad in de beginfase van de beleidsvorming zijn prioriteiten zal stellen en tijdens een verantwoordingsdebat naar aanleiding van de tweede tussenrapportage in de tweede helft van het jaar.
De raad neemt zich voor zijn informatiepositie op diverse wijzen te versterken en streeft naar een gezamenlijk programma van raad en college om de relaties binnen de raad en tussen raad en college verder te versterken.
Bijzondere aandacht zal de raad besteden aan het thema integriteit.
Rekenkamer
De Rekenkamer Arnhem heeft het voornemen om onderzoek uit te voeren naar:
- Schulddienstverlening (2018);
- Coalitieakkoord (2018);
- Laaggeletterdheid (samen met Rekenkamer Wageningen, onder voorbehoud) (2018);
- Jeugdzorg (begin 2019);
- Connectie, grip op verbonden partijen (medio 2019);
- Van Wijken Weten (eind 2019);
- Jaarstukken 2019 (2020);
- Ex ante onderzoek naar voortgang omgevingswet;
- Zorgfraude/PGB (persoonsgebondenbudget) fraude;
- Effecten van afschaffing kapvergunningen;
- Onderwijshuisvesting.
Griffie
De focus van de griffie is gericht:
- op het voortdurend verbeteren van de kerntaken van de griffie, zoals het adviseren van de gemeenteraad en het organiseren van de Politieke Avond;
- om de raad zo goed als mogelijk te faciliteren in de zoektocht naar zijn rol in het veranderende beeld van de lokale democratie. Zij reikt de raad hulpmiddelen aan, waarmee hij ontwikkelingen tot zich kan nemen, zich er toe kan verhouden, standpunten kan vormen en dit tot uitdrukking kan brengen in acties;
- op het optimaal ondersteunen van de nog relatief nieuwe raad en zijn raadsleden in het eerste volledige jaar van de nieuwe zittingsperiode. In de vorm van het verder wegwijs maken in de vergadercyclus, het informeren - in nauwe samenwerking met de ambtelijke organisatie - over belangrijke beleidsdossiers, het bevorderen van de brede deskundigheid benodigd om het raadslidmaatschap goed te kunnen uitoefenen.
College van burgemeester en wethouders
Het college hecht veel waarde aan de samenwerking met raad, burgers en organisaties.Hierbij is het uitgangspunt om vroegtijdig met raad, bewoners en verschillende partijen in gesprek te gaan.
Transparant bestuur: op de gemeentelijke website staat het overzicht van declaraties en nevenfuncties van de leden van het college van burgemeester en wethouders alsmede wachtgelden van voormalige leden van het college van burgemeester en wethouders.
Regionale en andere bovenlokale lichamen
Met het Gemeenschappelijk Orgaan (GO) regio Arnhem- Nijmegen als samenwerkingsvorm werkt Arnhem samen met 17 regiogemeenten op de terreinen wonen, mobiliteit, economie en duurzaamheid door aan opgaven die de gemeentegrenzen overschrijden. Onder meer wordt samengewerkt aan duurzaam openbaar vervoer, het verbeteren van verbindingen en bereikbaarheid, energietransitie, het bouwen aan een circulaire economie, het regionaal programma werklocaties en aan afstemming en planning op het gebied van woningbouw.
De 'nieuwe' vorm van samenwerken in het GO (sinds eind 2015) heeft de gemeente Arnhem de afgelopen jaren teruggebracht tot de essentie van de samenwerking. Steeds wordt vanuit de inhoud bepaald wat de essentiële gezamenlijke agenda is en wat nodig is om die agenda te realiseren. Daarbij is de afgelopen tijd wel steeds vaker door ons gesignaleerd dat slagkracht ontbreekt of omslachtig te organiseren is. Dit komt ook naar voren uit de in 2017 gehouden evaluatie op de samenwerking, waar wordt gesproken over verbetering van processen en organisatie. Voor 2019 is daarom voorzien in het verstevigen van de positie van secretaris GO en secretarissen van de portefeuillehoudersoverleggen en het verdelen van de kosten hiervoor over alle regiogemeenten. In de afgelopen periode - na de overgang - hebben drie gemeenten deze kosten op zich genomen, waaronder Arnhem. Dit komt tevens tegemoet aan bij datgene dat in de al genoemde evaluatie is gezegd over verbetering processen en organisatie.
Door actieve deelname in verschillende werkgroepen en commissies in de G40 en VNG willen Arnhemse bestuurders bijdragen aan kennisontwikkeling en diverse lobbytrajecten. Arnhem werkt in netwerken van steden (Arnhem-Nijmegen, Gelrestad, G40) samen waar nodig en nuttig is, bijvoorbeeld op het gebied van beleidsafstemming, projecten, lobby richting het Rijk en kennisdeling.
In de context van de Euregio Rijn-Waal werkt Arnhem via de Euregioraad samen aan gezamenlijke projecten, subsidietrajecten en kennisdeling. Eveneens werkt Arnhem aan het versterken van de relatie met de grote steden in Nord Rhein Westfalen (NRW) . Met het Memorandum of Understanding uit 2017 als basis treffen de burgemeesters elkaar jaarlijks en wordt invulling gegeven aan kennisdeling en samenwerkingsprojecten op de thema's economie, mobiliteit, duurzaamheid en inclusie. Verder ontwikkeling van deze samenwerking draagt bij aan versterking internationale positie van Arnhem en de regio.
Deelname aan bovenlokale en regionale organen
Monitoring van deze organen gebeurt via twee wegen:
- financieel: via de cyclus van begrotingen en jaarrekeningen;
- inhoudelijk: via ambtelijke en bestuurlijke deelname in de organen.