Ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit
De stedelijke regio Arnhem Nijmegen is de economische motor van de provincie Gelderland. De provincie Gelderland heeft dan ook samen met de colleges van Arnhem en Nijmegen op 20 december 2016 een gezamenlijk bestuursakkoord gesloten, om op een aantal kernthema's samen op te trekken.
- Verduurzaming stedelijk verkeer
De bereikbaarheid van de stad als geheel en van de binnenstad in het bijzonder is van groot belang. Het is evident dat de stad met de auto goed bereikbaar blijft en er voldoende parkeerruimte is.
Arnhem wil een groene, duurzame en gezonde stad zijn. Er wordt de komende jaren extra werk gemaakt van de verduurzaming van de stad. Het is nu tijd voor een grote stap vooruit. Dat betekent naast investeren in schone energie ook verduurzaming van het stedelijk verkeer en openbaar vervoer. In overleg met de provincie als concessiehouder wordt ingezet op verduurzaming van het OV en het verbeteren van de OV-bereikbaarheid van de Arnhemse bedrijventerreinen. Het stimuleren van fiets en OV is van groot belang. Een toename in het gebruik van fiets en e-fiets kan een belangrijke bijdrage leveren aan verduurzaming van Arnhem. In samenspraak met de provincie wordt de aanleg van snelfietsroutes door de stad en naar omliggende plaatsen versneld.
- Europa en Nederland goed bereikbaar
Om de provinciale en regionale economische ambities waar te maken wordt er optimaal gebruik gemaakt van de gunstige natuurlijke ligging van onze stad en stedelijke regio. Arnhem heeft een zeer gunstige ligging aan de spoor- en vaarwegen in Nederland en Europa. Dat betekent dat Arnhem vanuit de Randstad (Schiphol), NortrheinWestfalen (vliegveld Düsseldorf) en de rest van Nederland en Europa goed en eenduidig bereikbaar is. Dit gegeven wordt op Europees niveau onderkend. Daarom ligt de stad/stedelijke regio ook in maar liefst twee van de negen Europese CEF-TEN T corridors.
Om Arnhem vanuit Europa en Nederland goed bereikbaar te houden, is het essentieel dat ook binnen de stad en regio optimale verbindingen zijn voor economische en maatschappelijke functies. Daarbij zit de beschikbare wegcapaciteit aan zijn maximale benutting, en speelt het openbaar vervoersysteem en het fietsnetwerk in toenemende mate een bepalende rol of Arnhem voldoende intern is ontsloten en verbonden.
- Economische noodzaak interne verbindingen
Het verbeteren van de verbinding tussen de steden Nijmegen, Arnhem en Wageningen heeft een ruimtelijk economische meerwaarde. Zo wordt in het advies Toekomst van de stad van de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (2014) goede verbindingen binnen stedelijke netwerken sterk gerelateerd aan het begrip complementariteit. In dit advies betoogt de raad dat het noodzakelijk is om het gebrek aan massa en dichtheid van Nederlandse steden (ten opzichte van grote steden en stedelijke netwerken over de grens) te compenseren en om op een fundamenteel andere manier naar concurrentie en samenwerking tussen steden te kijken.
Complementariteit is het nieuwe sleutelwoord, met een grotere rol voor verbindingen tussen stedelijke regio’s en voor het meer benutten van elkaars kracht om het gebrek aan massa en dichtheid te compenseren. Daarnaast werd in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (Ministerie van I&M, 2012) al betoogd dat stedelijke regio’s, om de agglomeratievoordelen van de huidige Nederlandse ruimtelijke structuur te benutten, intern en (inter)nationaal goed verbonden moeten zijn.
Vanuit regionale werkgevers- en economische organisaties komt het signaal dat met name het verbeteren van de OV-bereikbaarheid van economische kernlocaties essentieel is om de concurrentiepositie van onze regio te verbeteren. In toenemende mate gaat het daarbij vooral het voldoende ontsluiten van arbeidspotentieel voor bedrijven. In de regio Arnhem Nijmegen betekent dat het snel verbinden van woonlocaties met werklocaties.
Beheer van de openbare ruimte op orde
Om een aantrekkelijke, toegankelijke stad te blijven, is het van groot belang dat de openbare ruimte op orde en klimaatbestendig is: veilige wegen, fietspaden, trottoirs, bruggen, viaducten, goed werkende openbare verlichting en verkeersregelinstallaties. Op enkele locaties die bepalend zijn voor het imago van Arnhem (Centrum, het stationsgebied, rondom wijkwinkelcentra) wordt de openbare ruimte op een hoger niveau onderhouden. Meer inhoudelijk informatie over het ambitieniveau is te vinden in de paragraaf kapitaalgoederen.