Uitbreiden digitale mogelijkheden bij parkeren
Moderne ICT-mogelijkheden inzetten om het parkeren voor de gebruikers steeds klantvriendelijker te maken. Met het project digitaliseren parkeerproducten is in 2018 een begin gemaakt:
- Vanaf 2018 is het aanvragen, verlengen en beëindigen van de parkeervergunningen voor bewoners en bedrijven mogelijk via een digitaal parkeerloket.
- Zakelijke vergunninghouders kunnen via het digitale loket met hun vergunning parkeren in parkeergarages, dit was voorheen niet mogelijk.
- Vanaf medio 2019 het mogelijk om een bezoekersvergunning aan te vragen en de bezoekers via een app/ het digitaal parkeerloket aan en af te melden.
Door het digitaliseren van parkeerproducten is het ook mogelijk om digitaal te handhaven binnen het gereguleerd gebied. Handhaving draagt bij aan optimaal gebruik van de parkeervoorzieningen.
Uitbreiding gebieden betaald parkeren of op een andere manier oplossen van parkeerproblematiek in de wijken
- Samen met vertegenwoordigers uit de wijken oplossingen zoeken waarbij bewoners zelf met voorstellen kunnen komen. Van belang is dat er voldoende draagvlak is, dat de oplossing realiseerbaar is en budgettair neutraal uitgevoerd kan worden. Vanuit deze werkwijze is het parkeerplan Spijkerkwartier in 2018 ten uitvoer gebracht, waarbij de meeropbrengst van het betaald parkeren kan worden ingezet in de wijk.
- In opdracht van team leefomgeving wordt samen met wijkvertegenwoordigers van de wijk Sint Marten - Sonsbeekkwartier, een parkeerplan ontwikkeld. Wanneer er een parkeerregime ingevoerd gaat worden waarbij sprake is van meeropbrengsten dan kan dit ingezet worden voor de wijk. Verwachting is dat eind 2018 een voorstel bij de Raad aangeboden wordt.
Verbetering uitstraling parkeergarages
- Verbetering wayfinding (bewegwijzering) in parkeergarage Centraal in 2019.
- Project "Meer aandacht voor parkeergarages" is gestart, waarin alle verbeteropties systematisch in kaart worden gebracht
Verbeteren autobereikbaarheid van de binnenstad
Voor een betere autobereikbaarheid van de binnenstad worden de volgende maatregelen onderzocht en uitgewerkt:
- Met tariefacties nieuwe bezoekers naar de Arnhemse binnenstad trekken.
- 80 extra parkeerplaatsen toevoegen in het plangebied Blauwe Golven/Groene Corridor. Bij behoud van de Blauwe Golven uitbreiding capaciteit op/rond Roermondsplein. Bij invoering van het plan Groene Corridor mogelijkheden onderzoeken parkeerdek en straatparkeerplaatsen met een capaciteit van in totaal circa 280 plaatsen.
- Onderzoeken mogelijkheden parkeren op de markt bij evenementen in overleg met Provincie (hooguit 12 dagen per jaar).
- Combi-parkeerkaart introduceren waardoor bezoekers van bijvoorbeeld Burgers Zoo en Openluchtmuseum een bezoek aan de Arnhemse binnenstad combineren.
- Pilot kort parkeren / flitsparkeren: Uit oogpunt van gastvrijheid kortparkeerplaatsen inrichten nabij het centrum. Deze parkeerplekken moeten voorzien in de behoefte om even te parkeren voor een korte boodschap. Dit gaat om circa 60 parkeerplaatsen. Bij de pilot worden ondernemers en bewoners nauw betrokken.
- Onderzoeken mogelijkheden nieuwe Singelgarage waarbij uitgangspunt is dat alle hiermee gepaard gaande kosten (zoals aanleg en exploitatie) voor rekening komen van marktpartijen.
Uitwerken moties Nota: Binnenstad binnen bereik
- Meer aandacht voor transferia: Er is meer aandacht nodig voor parkeerlocaties aan de randen van de stad met een goede OV ontsluiting.
- Kwaliteit parkeren in stappen omhoog: Inventariseren op welke wijze de kwaliteit van de Arnhemse parkeervoorzieningen kan worden verbeterd (parkeergarages en - terreinen).
- Monitoring parkeren binnenstad: Monitoren van beschikbare parkeerplaatsen door middel van parkeeronderzoeken en capaciteitsonderzoeken.
- Parkeren als loyaliteitsinstrument: Arnhem maakt gebruik van DitIsPasArnhem, de 'cadeaukaart voor en door Arnhem'. Onderzoeken of de kaart te gebruiken is om parkeerkosten van de klant te betalen/vergoeden/verrekening door de ondernemer waardoor klantloyaliteit verhoogd wordt.