Geamendeerde begroting 2019-2022

Educatie

Wat gaan we doen

Een goede samenwerking tussen gemeente, onderwijs, instellingen en ondernemers is essentieel om doelstellingen te realiseren. Met onderwijspartners wordt gewerkt aan een maatschappelijk educatieve agenda waarin bepaald wordt welke opgaven prioriteit hebben en hoe deze opgepakt worden. Dit is nodig in een samenleving die continu verandert en complexer wordt en waar steeds grotere verschillen ontstaan tussen jongeren die hun weg weten te vinden en jongeren die niet tot hun recht komen in het onderwijs en/of de maatschappij.

Het verbeteren van kansengelijkheid; meer Arnhemmers kunnen onderwijs volgen dat bij hen past

  • De kans op een goede schoolcarrière start al in de periode vóór de basisschool. Door voor- en vroegschoolse educatie (vve), het ontwikkelrecht voor peuters en passende kinderopvang kunnen kinderen zich spelenderwijs voorbereiden op een goede start op de basisschool en worden ontwikkelachterstanden zoveel mogelijk voorkomen. Dit wordt de komende jaren doorontwikkeld, een wijkgerichte aanpak is hierbij belangrijk, voorschoolse voorzieningen en primair onderwijs zijn verbonden met hun wijk. Er worden voorbereidingen getroffen voor een nieuwe regeling voor het onderwijsachterstandenbeleid (oab).
  • Samen met de educatieve partners in de stad wordt ingezet op een schoolloopbaan van kinderen en jongeren die soepel, en het liefst zonder breukmomenten, verloopt (doorlopende leerlijn). Gewerkt wordt aan het tegengaan van taal- en ontwikkelingsachterstanden bij kinderen. Vroegtijdig schoolverlaten van jongeren wordt zoveel mogelijk voorkomen. Extra inzet vindt plaats op het realiseren van een sluitende aanpak voor jongeren in een kwetsbare positie in de overgang van voortgezet (speciaal) onderwijs naar mbo en in de overgang van school naar werk.
  • Het onderwijs heeft de opdracht om aan alle kinderen een passende plek te bieden. De gemeente heeft de taak om  passende hulp en ondersteuning te bieden aan de kinderen die dat nodig hebben. Op school, in de wijk, komen deze beide opdrachten samen. Gestreefd wordt naar een thuisnabij aanbod van onderwijs, in gebouwen van goede kwaliteit en met passende zorg en ondersteuning voor kinderen die dat nodig hebben. Tijdig signaleren en een integrale aanpak vanuit onderwijs, sociale wijkteams en jeugdhulp biedt kinderen niet alleen een beter toekomstperspectief, het voorkomt ook zwaardere specialistische zorg.
  • Het is van belang dat kinderen kennis kunnen blijven opdoen van de natuur en duurzaamheid.

Er is een betere uitstroom van onderwijs naar actieve en passende plek in de samenleving en op de arbeidsmarkt

  • Binnen de volwasseneneducatie is het terugdringen van laaggeletterdheid een speerpunt om actieve deelname van inwoners aan de samenleving te stimuleren. De lokale aanpak van laaggeletterdheid en leesbevordering wordt doorontwikkeld om het aantal laaggeletterden te verminderen. Hierbij wordt ook aansluiting gezocht met het sociale domein (wijkteams), voorschoolse instellingen en het onderwijs. Arnhem is aangesloten op het landelijke actieplan 'Tel mee met taal'.
  • Voor jongeren onder de 27 zonder startkwalificatie of baan wordt extra ingezet op passende leer- werktrajecten.
  • Maatschappelijke en technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat (aanvullend) andere vormen van onderwijs nodig zijn, om kinderen op te leiden voor de banen van de toekomst en zij niet de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt missen. Vanuit het onderwijs zijn er diverse initiatieven gericht op onderwijsinnovatie. De gemeente wil deze initiatieven aan elkaar en aan Arnhemse werkgevers verbinden. Om jongeren goede kansen te bieden op de arbeidsmarkt, Arnhemse werkgevers ook in de toekomst voldoende goed geschoold personeel hebben, economische groei kan plaatsvinden en Arnhem een aantrekkelijke woon- en werkstad is.

Onderwijshuisvesting; schoolgebouwen van goede kwaliteit die bijdragen aan het realiseren van inhoudelijke doelen

  • In het Integraal huisvestingsplan primair onderwijs Arnhem 2017-2026 dat in juli 2017 is vastgesteld, is de visie over de toekomstige onderwijshuisvesting opgenomen. Deze visie, opgesteld samen met de schoolbesturen en voorschoolse partners, is richtinggevend voor specifieke vraagstukken op het terrein van onderwijshuisvesting in de nabije toekomst. Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp hierbij.
  • Omdat scholen steeds intensiever op inhoud samenwerken met voor- en naschoolse voorzieningen - in zogeheten integrale kindcentra (IKC's) - is daarin ook een relatie gelegd met de huisvesting van kindvoorzieningen;
  • Bewegingsonderwijs: de accommodaties voor bewegingsonderwijs zijn niet specifiek meegenomen in het Integraal huisvestingsplan primair onderwijs. Daar waar relevant zullen deze accommodaties in de plannen worden meegenomen. Daarbij worden ook de landelijke afspraken van het Rijk met de PO-Raad om de kwaliteit en kwantiteit van het bewegingsonderwijs substantieel te verhogen, meegenomen.
  • Ook voor het voortgezet onderwijs (VO) zal een nieuw Integraal huisvestingsplan (IHP) worden ontwikkeld. Voor het (voortgezet) speciaal onderwijs ((V)SO) wordt geen IHP ontwikkeld, maar worden samenhangende afspraken gemaakt met de beide schoolbesturen over vernieuwing van de huisvesting. Het doel is om over 10 jaar aansluitend op de huidige IHP's één overkoepelend IHP te maken voor zowel primair onderwijs (PO), VO als (V)SO (en bewegingsonderwijs).