Gemeentelijk Rioleringsplan
Het huidige Gemeentelijk Rioleringsplan 2014-2018 (GRP5) loopt eind 2018 af. Met de invoering van de Omgevingswet, verwachting 2021, vervalt de wettelijke verplichting van het hebben van een GRP. Daarnaast wordt geconstateerd dat een meerjarig beleidsplan minder aansluit bij een integrale aanpak van de totale openbare ruimte, waar ook actuele thema's als klimaatadaptatie een plaats moeten krijgen. Het verlengen van het huidige GRP tot aan de invoering van de Omgevingswet, is de meest pragmatische oplossing. Met het verlengen van het GRP wordt klimaatadaptatie binnen de huidige (financiële) kaders van het GRP ingepast.
Projecten
Grootschalige rioolvervanging in Geitenkamp wordt aangegrepen om ook gevolgen van wateroverlast en sociale problematiek aan te pakken. Dit in samenwerking met het Waterschap Rijn en IJssel, woningcorporaties en wijkbewoners
In Schaarsbergen vindt groot onderhoud plaats. Samen met bewoners en het Sportbedrijf worden zoveel mogelijk maatregelen ingepast om de wateroverlast te verminderen
Bij groot onderhoud en rioolvervanging in het Spijkerkwartier wordt samen met de bewoners een klimaatbestendiger inrichting van de openbare ruimte gemaakt. Onder meer minder verharding en meer groen en een betere geleiding van waterstromen.
Rioolheffing (financiële ontwikkeling)
Indexering
De rioolheffing is geactualiseerd. Belangrijke aannames die hieraan ten grondslag liggen zijn de veronderstelde ontwikkeling van de rioolheffing en de verlenging van het GRP5. De voor- en nadelige verschillen worden verrekend met de bestemmingsreserve Groot onderhoud Openbare Ruimte. Het voordelige saldo blijft zo beschikbaar voor toekomstige ontwikkelingen met betrekking tot de riolering. Per saldo heeft de actualisatie van de rioolheffing geen effect op de algemene middelen.
Hervorming gemeentelijk belastinggebied
Er is een voorstel ingediend in de Tweede Kamer om de Gemeentewet en de Wet Milieubeheer aan te passen aan Europese richtlijnen, waarin is bepaald dat de vervuiler betaalt. Op grond hiervan zou de afvalstoffenheffing en de rioolheffing alleen aan de gebruikers kunnen worden opgelegd en niet meer aan eigenaren. Daarnaast is in het voorstel opgenomen, dat de kostendekkendheid voor deze heffingen verplicht tussen de 80% en 100% dient te liggen. Het is nog onduidelijk of dit wetsvoorstel zal worden aangenomen. Indien het voorstel wordt aangenomen,
heeft dit op zijn vroegst gevolgen voor de belastingverordeningen 2020.
Monitor lokale lasten door Centrum van onderzoek van de economie van de lagere overheden (Coelo).