Gemeenschappelijke regeling
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Werkvoorziening Midden-Gelderland (Presikhaaf Bedrijven)
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning
Doel verbonden partij
Deze regeling was in het leven geroepen voor het uitvoeren van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). De kernactiviteit was het bieden van werk onder aangepaste omstandigheden aan personen die (nog) niet kunnen re-integreren in een reguliere baan. De bedrijfsactiviteiten zijn per 1 januari 2018 overgedragen aan Scalabor B.V. (Scalabor). Het overdragen van de bedrijfsactiviteiten heeft een zeer grote impact op organisatie en financiën van Presikhaaf Bedrijven.Presikhaaf Bedrijven houdt de dienstverbanden van alle SW-medewerkers onder haar hoede en draagt zorg voor de uitbetaling en financiering - door middel van de gemeentelijke bijdragen - van de loonlasten en hiermee samenhangende kosten.
Partners
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Rheden, Rijnwaarden, Rozendaal, Westervoort en Zevenaar.
Bestuurlijk belang
Het raadslid M. Coenders en wethouders mw. M. Louwers, R. Paping en R. van der Zee in het Algemeen Bestuur (AB) en de wethouders mw. M. Louwers en R. Paping in het Dagelijks Bestuur (DB).
Financieel belang
Voor de begroting 2019 is rekening gehouden met het deelnamepercentage voor het jaar 2018. Voor Arnhem is dit afgerond 53%.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Alle reguliere medewerkers die bij de reorganisatie zijn geplaatst zijn begin 2018 overgegaan naar Scalabor. Alle personen afkomstig uit de Participatie wet die werkten bij Presikhaaf Bedrijven zijn overgegaan naar Scalabor. De SW-medewerkers met een dienstverband bij Presikhaaf Bedrijven zijn qua activiteiten overgegaan naar Scalabor. Dit betekent dat alle op deze medewerkers gerichte acties met betrekking tot de inzetbaarheid, verlaging verzuim, verhoging van productiviteit en verhoging van de betrokkenheid bij de bedrijfsprocessen of andere personele activiteiten door Scalabor geraamd, gestuurd en gemonitord worden. Indien dit van invloed is op het resultaat van Presikhaaf Bedrijven zal hiervan verslag gedaan worden. In deze begroting worden geen concrete effecten voorzien.Op dit moment ligt in de deelnemende gemeenten het voorstel voor om de GR Werkvoorziening Midden Gelderland per 1 januari 2019 onder te brengen bij de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland. Na een positief besluit kan de GR WeMiGe in 2019 opgeheven worden.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
MiddelGemeenschappelijke regeling
GO Arnhem Nijmegen City Region
GO Arnhem Nijmegen City Region
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R0 Algemeen bestuur en publieke dienstverlening, R2 Verkeer vervoer en waterstaat, R3 Economie, R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning, R8 Wonen en ruimte
Doel verbonden partij
Binnen het Gemeenschappelijk Orgaan Arnhem - Nijmegen werken 18 gemeenten samen aan goed wonen, werken en leven in de regio Arnhem-Nijmegen. Vanuit de ambitie 'Gezonde groei' zet de regio Arnhem-Nijmegen in op duurzame en gezonde keuzes voor wonen, werken en mobiliteit, op weg naar een circulaire economie. De regio werkt met Bureau Brussel aan belangenbehartiging, lobby en het binnen halen van Europese subsidies in Brussel.
Partners
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.
Bestuurlijk belang
Burgemeester Marcouch is voorzitter van het bestuurlijk overleg van de regio Arnhem-Nijmegen. Wethouder Van Dellen is voorzitter van het portefeuillehoudersoverleg Economie. De wethouders van der Zee, Bouwkamp en Paping nemen deel aan respectievelijk de portefeuillehoudersoverleggen Mobiliteit, Duurzaamheid en Wonen.
Financieel belang
Wij dragen naar rato van inwonertal bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. In de begroting 2019 van het GO is deze bijdrage gesteld op €1,58. Voor 2019 wordt uitgegaan van 157.243 inwoners waarmee de bijdrage € 248.444 zal bedragen.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Voor 2019 is daarom voorzien in het verstevigen van de positie van secretaris GO en secretarissen Pfo's en het verdelen van de kosten hiervoor over alle regiogemeenten. Voor de verschillende inhoudelijke velden zijn programmamiddelen nodig, om gezamenlijke kosten te dekken, bijvoorbeeld de niet te vermijden kosten bij het Regionaal Programma Werklocaties en de regionale onderzoeken op het gebied van Wonen, maar ook om gezamenlijke initiatieven/projecten op te pakken en snel en makkelijk middelen bij anderen zoals de provincie te realiseren. In de afgelopen periode is in de verschillende portefeuillehouders-overleggen scherp gesteld wat de agenda is voor de korte termijn (2018 en 2019).Voor Arnhem betekent dit het volgende. De bijdrage ten behoeve van regionale samenwerking op het gebied van duurzaamheid, economie en wonen is voor 2018 en 2019 gedekt vanuit de daarvoor reeds beschikbare middelen vanuit de programma's. Voor de kosten van de mobiliteitsinzet zijn na het opheffen van de Stadsregio geen lokale alternatieve potten opgebouwd. Provincie en Rijk dragen nu samen grofweg 1,6 miljoen in 2018 en 1,8 miljoen in 2019 bij aan de vorming van een regionaal investeringsfonds mobiliteit. De bijdrage voor de regio als totaal komt op 0,8 miljoen in 2018 en 1,2 miljoen in 2019.De kosten ten behoeve van mobiliteit en meerkosten t.b.v. de secretarissen leiden in deze begroting tot een verhoging van de bijdrage met € 157.000 in 2018 en € 295.500 in 2019 voor het GO. Dit aanvullend op de bijdrage die wij tot nu toe betalen, €233.582 voor GO. Dit is inclusief de bijdrage Economic Board. Deze verloopt via het GO. (zie ook programma R0).
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
LaagGemeenschappelijke regeling
MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
MGR Sociaal Domein Centraal Gelderland
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R4 Educatie, R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning
Doel verbonden partij
De Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Regio Centraal Gelderland is opgericht voor de uitvoering van taken op het terrein van het sociaal domein .In 2017 is alleen gebruik gemaakt van de samenwerkingsmodule "Inkoop van specialistische zorg". Dit betreft inkoop (aanbesteding), contractmanagement en -beheer binnen het sociaal domein (Jeugdzorg en Wmo). In 2018 zijn er nog twee modules, Werkgeversservicepunt (samenwerking UWV en regiogemeenten) en Onderwijszaken (grotendeels de voormalige GR Onderwijszaken) ondergebracht bij de MGR.
Partners
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar (niet alle gemeenten doen aan alle modules mee).
Bestuurlijk belang
Wethouder R. Paping is lid van het bestuur. In de bestuurscommissies zitten Wethouders mw. M. Louwers (Werkgeversservicepunt), R. van der Zee (Inkoop zorg) en H. de Vroome (Onderwijszaken/Regionaal bureau leerplichtzaken).
Financieel belang
Begrote bijdrage 2019: € 2.977.661
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
In het najaar 2018 loopt een besluitvormingstraject om een vierde module "Werkgeversfunctie Sociale Werkvoorziening (de huidige GR Werkvoorziening Midden Gelderland toe te voegen per 1 januari 2019.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
De MGR heeft het risicoprofiel 'middel' maar is wel één van de zes verbonden partijen die het hoogste scoren op basis van de risicokaart. Dit komt omdat de organisatie nog nieuw is en volop in ontwikkeling. Ook gemeenten moeten wennen aan hun verschillende rollen als eigenaar en opdrachtgever. Voor de beheersstrategie geldt het volgende:De governance structuur van de MGR is goed geregeld. De deelnemende gemeenten hebben hiervoor een governance structuur vastgesteld waarin de rollen, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn vastgelegd. Om de governance structuur goed te laten werken hebben alle gemeenten een accountmanager MGR benoemd. Bovendien is er in 2018 een projectleider die gemeenten en MGR ondersteunt bij de juiste uitvoering van de goverance structuur.In de regeling van de MGR zijn afspraken vastgelegd over de samenwerking. In dienstverleningsovereenkomsten leggen gemeenten en de MGR uitvoeringsafspraken over de door de MGR te leveren producten en betalingen van gemeenten aan de MGR vast. De MGR stelt in 2018 een meerjarig uitvoeringsplan op en heeft per module ook een jaarlijks uitvoeringsprogramma waarin de speerpunten staan benoemd.De risicobeheersing in 2019 staat in het teken van de doorontwikkeling van de governance structuur en de regionale samenwerking binnen de MGR. Daarbij gaat het met name om het vergroten van de bewustwording tussen de verschillende rollen die gemeenten hebben als klant en die gemeenten hebben als opdrachtgever. Aan de kant van de MGR zal er een verdere inhoudelijke doorontwikkeling plaatsvinden als uitvoeringsorganisatie binnen het sociaal domein en de samenwerking met de gemeenten daarin. Daarbij is ook goede informatievoorziening een belangrijk aspect.
MiddelGemeenschappelijke regeling
BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning
Doel verbonden partij
Het Doelgroepenvervoer werd voorheen uitgevoerd door de Stadsregio Arnhem Nijmegen die van rechtswege in 2015 is komen te vervallen. In april 2016 is de Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen opgericht. Het is een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie.Eén van de taken van deze Vervoersorganisatie is het regelen van het doelgroepenvervoer, waarbij sprake is van een bundeling van het doelgroepenvervoer (Wmo-vervoer, leerlingenvervoer en instellingsvervoer). Gezamenlijke sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer voor de deelnemers.
Partners
Regio Arnhem en regio Nijmegen
Bestuurlijk belang
Wethouder R. van der Zee is lid van het bestuur
Financieel belang
Wij dragen volgens een verdeelsleutel bij aan de exploitatie. De kosten van de bedrijfsvoeringsorganisatie worden bepaald op basis van het inwoneraantal. De vervoerskosten op basis van rekeneenheden van het vervoer.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Middels het nemen van maatregelen in de uitvoering van het doelgroepenvervoer - binnen de bestaande contracten en beleidskaders - wordt gestuurd op het terugdringen van vervoerskosten.In nauwe samenspraak met gemeentes wordt middels aanpassing van beleid gestuurd op de toestroom in, en het gebruik van het doelgroepenvervoer. In 2019 wordt besloten hoe het doelgroepenvervoer per augustus 2020 wordt vormgegeven.
Risico profiel
Risico's
Hoog
Beheersstrategie
De risico's waarmee BVO DRAN te maken heeft zijn een veranderende relatie met de Provincie, stijgende vervoerskosten, een zeer dynamische omgeving, kwetsbare burgers en daarmee politieke gevoeligheid, aflopende regie- en vervoercontracten en krapte op de arbeidsmarkt.Structureel ontvangen we van de BVO DRAN managementinformatie en zogenaamde rittenbakken. Er is ongeveer tien keer per jaar ambtelijk en vier keer per jaar bestuurlijk overleg. Indien gewenst kan iedere deelnemende gemeente bij stemming de escape-procedure toepassen (reguliere stemverhouding is iedere gemeente één stem, bij escapeprocedure is de stemverhouding op basis van aantal inwoners). In 2018 is gestart met een 'knoppenplan'. Om te komen tot kostenbesparingen wordt met dit knoppenplan binnen bestaand beleid het vervoer op een andere wijze georganiseerd en uitgevoerd. Dit plan wordt in 2019 geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Eind 2018 is het (regionale) onderzoek naar de toekomst van Avan gestart. In het eerste kwartaal van 2019 wordt daarover besloten en richting gegeven aan de wijze waarop het doelgroepenvervoer per augustus 2020 wordt vormgegeven.
HoogGemeenschappelijke regeling
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R1 Veiligheid, R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning, R7 Gezondheid en milieu
Doel verbonden partij
In deze regeling participeren (inclusief Arnhem) 15 gemeenten. Het betreft hier een wettelijk aangewezen organisatie met taken op het terrein van de brandweer (hulpverlening), volksgezondheid en rampenbestrijding. Veiligheid en gezondheid zijn in de regio de kerntaken.
Partners
15 gemeenten (inclusief Arnhem) participeren in de gemeenschappelijke regeling.
Bestuurlijk belang
Burgemeester gemeente Arnhem (Ahmed Marcouch) is voorzitter van het Algemeen Bestuur VGGM en de wethouder Zorg (Roeland van der Zee) is lid van het Dagelijks Bestuur.
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage Brandweer 2019: € 11.272.210Gemeentelijke bijdrage Volksgezondheid 2019: € 3.886.026
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
In de begroting 2019 van VGGM zijn geen beleidsmaatregelen opgenomen. Alleen de compensatie van de loon- en prijsstijging is conform de vastgestelde methodiek verwerkt. Bij het opstellen van de begroting voor 2019 was er nog geen of onvoldoende zicht op het beleid van het Rijk en op nieuwe beleidsinitiatieven van gemeenten. In maart 2018 vonden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Dat heeft geleid tot collegeakkoorden voor de periode 2018-2022. De collegeakkoorden van de nieuwe gemeentebesturen worden waar nodig vertaald naar VGGM. VGGM zal daartoe na de zomerperiode van 2018 in nauwe samenspraak met beleidsambtenaren een meerjarig perspectief schetsen.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
MiddelBesloten Vennootschap
Scalabor B.V.
Scalabor B.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Besloten Vennootschap
Programma (s)
R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning
Doel verbonden partij
Scalabor B.V. is een arbeidsontwikkelbedrijf dat inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt uit de arbeidsmarktregio Midden-Gelderland ondersteunt bij het overbruggen van die afstand. Scalabor begeleidt inwoners die dat nodig hebben - in opdracht van gemeenten - naar passend en zo regulier mogelijk werk. Scalabor richt zich op het ontdekken en ontwikkelen van talenten van mensen in een werksituatie. Een belangrijke dienstverlening is het begeleiden van SW-medewerkers van de gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven.
Partners
Gemeente Arnhem is 100% aandeelhouder van Scalabor B.V. De gemeenschappelijke regeling Presikhaaf Bedrijven detacheert SW-medewerkers, in opdracht van de deelnemende gemeenten, bij Scalabor B.V. Daarnaast koopt gemeente Arnhem (als klant) ook ontwikkeltrajecten in bij Scalabor B.V. voor inwoners die een beroep doen op ondersteuning vanuit de Participatiewet.
Bestuurlijk belang
De concerndirecteur van gemeente Arnhem is gemachtigd om namens de gemeente Arnhem stemrecht uit te oefenen in de vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang
Gemeente Arnhem bezit 100% van de aandelen met een nominale waarde van in totaal € 3,5 mln. Daarnaast staan wij als gemeente borg voor de lening(en) ter hoogte van maximaal € 4 mln die Scalabor bij de BNG heeft afgesloten.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Eind 2017 is Scalabor B.V. opgericht. In 2018 heeft Scalabor activa, contracten en personeel van Presikhaaf Bedrijven overgenomen. In de komende jaren zet Scalabor zich in voor een drietal transformaties: (i) Van sociale werkvoorziening naar arbeidsontwikkelbedrijf, (ii) Van bolwerk naar netwerk, (iii) van hekkensluiter naar middenmoter. De begroting (inclusief plan) 2019 wordt verwacht in november 2018.
Risico profiel
Risico's
Hoog
Beheersstrategie
Scalabor heeft een relatief hoog risicoprofiel. Dit komt omdat: het nog een bedrijf in opbouw en ontwikkeling is (per 1-1-2018 gestart); de inzet van Scalabor cruciaal is voor de gemeentelijke uitvoering van de Participatie wet; de maatschappelijke en financiële impact van eventueel disfunctioneren van Scalabor groot zijn; de omgeving van Scalabor een grote dynamiek kent en sterk beïnvloed wordt door landelijke wet- en regelgeving en de gemeentelijke uitvoering daarvan. Het is daarom van belang te beschikken over een adequate beheersstrategie gericht op het wegnemen en elimineren van de ongewenste effecten van de risico's en het borgen van de continuïteit van de verbonden partij. Op hoofdlijnen is deze strategie voor Scalabor als volgt:De governance rondom Scalabor is in de basis adequaat geregeld en georganiseerd: de statuten zijn duidelijk over de rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de Algemene Aandeelhoudersvergadering (AvA), de Raad van Commissarissen (RvC) en de directeur; de aandeelhouders rol is passend belegd binnen de gemeentelijke organisatie; er zijn spelregels overeengekomen over het dividend beleid; enzovoorts. De risicobeheersing over 2019 staat dan ook vooral in het teken van de doorontwikkeling hiervan. Concreet gaat het om de aanscherping van de gemeentelijke aandeelhouders rol en een passende monitoring en beïnvloeding van de drie gewenste transformaties (van sociale werkvoorziening naar arbeidsontwikkelbedrijf; van bolwerk naar knooppunt in arbeids regionaal netwerk; van hekkensluiter naar middenmoter), een goede invulling van de in 2018 nader gedefinieerde gemeentelijke klant rol richting Scalabor, een adequate invulling van de informatiebehoefte van de aandeelhouder door Scalabor zoals die in 2018, op basis van een nadere uitwerking en afstemming, is overeengekomen en een periodieke update van de risico's vanuit verschillende invalshoeken (klant, eigenaar, juridisch, financieel, enzovoorts).Daarnaast wordt vanuit het programma Doorbraak Naar werk actief gestuurd op een optimale ketensamenwerking tussen de belangrijkste uitvoeringspartners van het programma (Cluster Werk & Inkomen (W&I), Centrum voor Activerend Werk (CAW), Scalabor en Werkgeversservicepunt (WSP)). Dit in de eerste plaats om de programmadoelen te realiseren, maar ook om de risico's van het haperen van de arbeidsontwikkelketen (en dus vermindering/ uitval van opdrachten aan Scalabor) te beheersen.
Hoog