Gemeenschappelijke regeling
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R7 Gezondheid en Milieu, R8 Wonen en ruimte
Doel verbonden partij
Goede en efficiënte vergunningverlening en handhaving op het gebied van milieu, bouwen, natuur en water.
Partners
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Zevenaar en provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang
Wethouder Bouwkamp is lid van dagelijks bestuur en algemeen bestuur
Financieel belang
Wij dragen bij aan de exploitatiebegroting van deze gemeenschappelijke regeling. De jaarlijkse bijdrage afhankelijk van afgesproken werkprogramma. Deze is circa € 5 miljoen.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Landelijke ontwikkelingen zijn de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouwen. De exacte impact daarvan is nu nog niet in te schatten maar mogelijk heeft dit een groot effect op het takenpakket van de ODRA. De invoering van outputfinanciering wordt waarschijnlijk uitgesteld tot 2020.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Bij de Omgevingsdienst regio Arnhem (ODRA) onderkende risico's voor de gemeente Arnhem worden op de volgende wijzen beheerst. Allereerst is er wekelijks werkoverleg tussen de accounthouders van beide partijen. Relevante ontwikkelingen kunnen daar als eerste gesignaleerd worden. Inmiddels is de ODRA in staat om maandelijks productiecijfers en urenoverzichten op te leveren. De cijfers worden met deze frequentie ook in het accountoverleg besproken. Realisatie van producten en uren kan zo getoetst worden aan planning en budget. Zo nodig kan worden bijgestuurd en relevante ontwikkelingen gemeld worden in de financiële cyclus van de gemeente.De portefeuillehouder heeft zitting in het Dagelijks Bestuur en het Algemeen Bestuur van de ODRA. Meerdere keren per jaar worden financiële tussenrapportages van de ODRA in de bestuursvergaderingen besproken. De businesscontroller van de gemeente adviseert de portefeuillehouder op deze rapportages en kan risico's vroegtijdig signaleren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan oplopende personeelskosten door schaarste op de arbeidsmarkt of bevindingen van de accountant.De ODRA heeft een verbeterplan voor de control functie opgesteld en rapporteert de voortgang hiervan regelmatig in het bestuurlijk overleg. Belangrijkste verbeterpunten zijn het beter laten aansluiten van de P&C cyclus bij die van de gemeenten en het op orde brengen van de administratieve organisatie en bedrijfsvoering, waardoor betere sturing mogelijk is.Landelijke ontwikkelingen in wet- en regelgeving kunnen grote invloed hebben op de taakomvang en -inhoud van de omgevingsdienst. De ODRA is samen met de deelnemende gemeenten actief bezig met de invoering van de Omgevingswet en rapporteert hier geregeld over. Door actief met aankomende ontwikkelingen bezig te zijn, kan beter geanticipeerd worden op eventuele grote consequenties voor het personeelsbestand van ODRA. De omvang van het takenpakket van ODRA op het gebied van bouw, vergunningverlening en toezicht is direct afhankelijk van initiatieven van particulieren en bedrijven in de stad. Er kunnen grote verschillen zitten tussen jaren. Om hierop te anticiperen houdt de ODRA een flexibele schil met personeel aan. Met de door ODRA per 2020 in te voeren outputfinanciering en een prognose van de gemeente op de bouwontwikkelingen wordt het beter mogelijk om de kosten voor de gemeente vooraf in te schatten.
LaagGemeenschappelijke regeling
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R1 Veiligheid, R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning, R7 Gezondheid en milieu
Doel verbonden partij
In deze regeling participeren (inclusief Arnhem) 15 gemeenten. Het betreft hier een wettelijk aangewezen organisatie met taken op het terrein van de brandweer (hulpverlening), volksgezondheid en rampenbestrijding. Veiligheid en gezondheid zijn in de regio de kerntaken.
Partners
15 gemeenten (inclusief Arnhem) participeren in de gemeenschappelijke regeling.
Bestuurlijk belang
Burgemeester gemeente Arnhem (Ahmed Marcouch) is voorzitter van het Algemeen Bestuur VGGM en de wethouder Zorg (Roeland van der Zee) is lid van het Dagelijks Bestuur.
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage Brandweer 2019: € 11.272.210Gemeentelijke bijdrage Volksgezondheid 2019: € 3.886.026
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
In de begroting 2019 van VGGM zijn geen beleidsmaatregelen opgenomen. Alleen de compensatie van de loon- en prijsstijging is conform de vastgestelde methodiek verwerkt. Bij het opstellen van de begroting voor 2019 was er nog geen of onvoldoende zicht op het beleid van het Rijk en op nieuwe beleidsinitiatieven van gemeenten. In maart 2018 vonden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Dat heeft geleid tot collegeakkoorden voor de periode 2018-2022. De collegeakkoorden van de nieuwe gemeentebesturen worden waar nodig vertaald naar VGGM. VGGM zal daartoe na de zomerperiode van 2018 in nauwe samenspraak met beleidsambtenaren een meerjarig perspectief schetsen.
Risico profiel
Risico's
Middel
Beheersstrategie
Middel