Naamloze Vennootschap
NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Programma (s)
R9 Financiën en bedrijfsvoering
Doel verbonden partij
De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', waaronder voor gemeenten.
Partners
Bestuurlijk belang
Financieel Belang
De gemeente Arnhem heeft 496.470 aandelen van de BNG in bezit (bijna 1%) en is daarmee een van de grootste gemeentelijke aandeelhouders van de BNG
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
4953
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
135041
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Beleidsmatig zijn er geen noemenswaardige ontwikkelingen met betrekking tot de BNG voor deze MJPB 2019-2022
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
LaagStichting
Dataland
Dataland
Vestigingsplaats
Gouda
Rechtsvorm
Stichting
Programma (s)
R9 Financiën en bedrijfsvoering
Doel verbonden partij
Het ontzorgen, ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, woz- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie.
Partners
(Op 7 na) alle Nederlandse gemeenten. De rol van Dataland neemt toe: bijna alle gemeenten zijn inmiddels toegetreden.
Bestuurlijk belang
Certificaathouders participeren in DataLand en hebben invloed op het beleid van DataLand via het bestuur. Het afdelingshoofd van de afdeling Informatie is gemachtigd voor deze rol.
Financieel belang
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
750829
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
522463
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Nog niet beschikbaar bij het opstellen van deze MJPB 2019-2022. Deze worden in oktober 2018 beschreven
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
LaagGemeenschappelijke regeling
BVO De Connectie
BVO De Connectie
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R9 Financiën en bedrijfsvoering
Doel verbonden partij
De Connectie is een gemeenschappelijke regeling met de gemeenten Rheden en Renkum op het gebied van bedrijfsvoering.
Partners
gemeente Arnhem, gemeente Renkum en gemeente Rheden
Bestuurlijk belang
Wethouder de heer Ronald Paping
Financieel belang
wij dragen 73 % bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. Daarnaast hebben wij in de vorm van een niet uit de balans blijkende vordering een bijdrage verleend voor de transitiekosten. De stand van deze vordering was ultimo 2017 € 2,6 miljoen.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
In 2019 continueert De Connectie de dienstverlening aan de gemeenten op de terreinen ICT, inkoop en aanbesteding, managementsupport, documentaire informatievoorziening, administratie en beheer, basisregistraties, facilitaire zakenen frontoffice zoals in 2018 is overeengekomen. Op dit moment worden voor 2019 geen wijzigingen voorzien in de dienstverlening. In 2019 rondt De Connectie de laatste harmonisatie- en standaardisatie-opgaven uit het bedrijfsplan 2017 -2020 af. In 2019 volgt de harmonisatie en standaardisatie van de taxatie- en belastingapplicaties, de scanstraat en het vervolg van de harmonisatie van de ICT-infrastructuur. De 4K’s (kosten, kwaliteit, kansen en kwetsbaarheid) blijven de leidraad van De Connectie. De Connectie ziet wel een aantal risico's die zij vanwege een nog beperkte weerstandscapaciteit moeilijk zou kunnen opvangen als zij zich voordoen. Voorbeelden zijn het risico op onvoldoende veranderkracht voor de harmonisatie, standaardisatie en digitalisering van werkprocessen en het risico op achterstanden in de kwaliteit van de overeengekomen dienstverlening.
Risico profiel
Risico's
Hoog
Beheersstrategie
De Connectie is inmiddels een jaar operationeel. De start van de Connectie heeft zich gekenmerkt door het samenvoegen van de afdelingen en het inventariseren van de knelpunten en de opgaven. Per afdeling is een roadmap opgesteld en is de transformatie opgave geformuleerd. Deze is geprioriteerd door de Connectie in afstemming met de opdrachtgeversoverleg, waarin de drie gemeenten en de Connectie zijn vertegenwoordigd.De Connectie is een organisatie in op- en uitbouw, de beheersing is dan ook vooral gericht op het actief verbinden van de gemeentelijke belangen met de belangen van een goede bedrijfsvoeringsorganisatie. Op verschillende niveau's en vanuit verschillende perspectieven wordt er actief samengewerkt. De strategische aspecten komen in het Bestuurdersoverleg aan de orde. Binnen het Opdrachtgeversoverleg, worden de tactisch en operationele aspecten besproken en waar nodig bijgestuurd. In het demandmanagementoverleg worden de vraag en aanbod aspecten besproken en afgestemd en binnen het controllersoverleg worden de financiële zaken besproken. In deze verschillende gremia worden alle risico's die gepaard gaan met de transitie van de Connectie besproken en is daarmee ook de beheersstrategie gedefinieerd. Arnhem zet in op een actieve betrokkenheid en een open communicatie met de Connectie. Dit om zicht te hebben op het ontstaan van risico's alsmede de beheersing van de risico's door de Connectie zelf.Er wordt in de begroting een aantal risico's beschreven die significant zijn in financiële termen, maar ook voor de dienstverlening. Naast het onderzoek dat De Connectie zelf laat uitvoeren om de haalbaarheid van de opdracht tot harmonisatie, standaardisatie en digitalisering te toetsen, ziet de gemeente Arnhem aanleiding om samen met De Connectie de stand van zaken en de kwetsbaarheden binnen het ICT-domein verder te onderzoeken.Hoewel met goedkeuring van de provincie, waren de jaarrekening 2017 (incl. accountantsverklaring) en begroting 2019 van De Connectie niet binnen de wettelijke termijnen gereed. In 2019 zal daarom ondermeer de focus liggen op het tijdig opstellen door De Connectie van de jaarrekening 2018 (incl. accountantsverklaring) en de begroting 2020.
Hoog