Gemeenschappelijke regeling
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R7 Gezondheid en Milieu, R8 Wonen en ruimte
Doel verbonden partij
Goede en efficiënte vergunningverlening en handhaving op het gebied van milieu, bouwen, natuur en water.
Partners
Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Zevenaar en provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang
Wethouder Bouwkamp is lid van dagelijks bestuur en algemeen bestuur
Financieel belang
Wij dragen bij aan de exploitatiebegroting van deze gemeenschappelijke regeling. De jaarlijkse bijdrage afhankelijk van afgesproken werkprogramma. Deze is circa € 5 miljoen.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Landelijke ontwikkelingen zijn de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouwen. De exacte impact daarvan is nu nog niet in te schatten maar mogelijk heeft dit een groot effect op het takenpakket van de ODRA. De invoering van outputfinanciering wordt waarschijnlijk uitgesteld tot 2020.
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Bij de Omgevingsdienst regio Arnhem (ODRA) onderkende risico's voor de gemeente Arnhem worden op de volgende wijzen beheerst. Allereerst is er wekelijks werkoverleg tussen de accounthouders van beide partijen. Relevante ontwikkelingen kunnen daar als eerste gesignaleerd worden. Inmiddels is de ODRA in staat om maandelijks productiecijfers en urenoverzichten op te leveren. De cijfers worden met deze frequentie ook in het accountoverleg besproken. Realisatie van producten en uren kan zo getoetst worden aan planning en budget. Zo nodig kan worden bijgestuurd en relevante ontwikkelingen gemeld worden in de financiële cyclus van de gemeente.De portefeuillehouder heeft zitting in het Dagelijks Bestuur en het Algemeen Bestuur van de ODRA. Meerdere keren per jaar worden financiële tussenrapportages van de ODRA in de bestuursvergaderingen besproken. De businesscontroller van de gemeente adviseert de portefeuillehouder op deze rapportages en kan risico's vroegtijdig signaleren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan oplopende personeelskosten door schaarste op de arbeidsmarkt of bevindingen van de accountant.De ODRA heeft een verbeterplan voor de control functie opgesteld en rapporteert de voortgang hiervan regelmatig in het bestuurlijk overleg. Belangrijkste verbeterpunten zijn het beter laten aansluiten van de P&C cyclus bij die van de gemeenten en het op orde brengen van de administratieve organisatie en bedrijfsvoering, waardoor betere sturing mogelijk is.Landelijke ontwikkelingen in wet- en regelgeving kunnen grote invloed hebben op de taakomvang en -inhoud van de omgevingsdienst. De ODRA is samen met de deelnemende gemeenten actief bezig met de invoering van de Omgevingswet en rapporteert hier geregeld over. Door actief met aankomende ontwikkelingen bezig te zijn, kan beter geanticipeerd worden op eventuele grote consequenties voor het personeelsbestand van ODRA. De omvang van het takenpakket van ODRA op het gebied van bouw, vergunningverlening en toezicht is direct afhankelijk van initiatieven van particulieren en bedrijven in de stad. Er kunnen grote verschillen zitten tussen jaren. Om hierop te anticiperen houdt de ODRA een flexibele schil met personeel aan. Met de door ODRA per 2020 in te voeren outputfinanciering en een prognose van de gemeente op de bouwontwikkelingen wordt het beter mogelijk om de kosten voor de gemeente vooraf in te schatten.
LaagGemeenschappelijke regeling
GO Arnhem Nijmegen City Region
GO Arnhem Nijmegen City Region
Vestigingsplaats
Arnhem
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Programma (s)
R0 Algemeen bestuur en publieke dienstverlening, R2 Verkeer vervoer en waterstaat, R3 Economie, R6 Participatie en maatschappelijke ondersteuning, R8 Wonen en ruimte
Doel verbonden partij
Binnen het Gemeenschappelijk Orgaan Arnhem - Nijmegen werken 18 gemeenten samen aan goed wonen, werken en leven in de regio Arnhem-Nijmegen. Vanuit de ambitie 'Gezonde groei' zet de regio Arnhem-Nijmegen in op duurzame en gezonde keuzes voor wonen, werken en mobiliteit, op weg naar een circulaire economie. De regio werkt met Bureau Brussel aan belangenbehartiging, lobby en het binnen halen van Europese subsidies in Brussel.
Partners
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.
Bestuurlijk belang
Burgemeester Marcouch is voorzitter van het bestuurlijk overleg van de regio Arnhem-Nijmegen. Wethouder Van Dellen is voorzitter van het portefeuillehoudersoverleg Economie. De wethouders van der Zee, Bouwkamp en Paping nemen deel aan respectievelijk de portefeuillehoudersoverleggen Mobiliteit, Duurzaamheid en Wonen.
Financieel belang
Wij dragen naar rato van inwonertal bij aan de exploitatie van de gemeenschappelijke regeling. In de begroting 2019 van het GO is deze bijdrage gesteld op €1,58. Voor 2019 wordt uitgegaan van 157.243 inwoners waarmee de bijdrage € 248.444 zal bedragen.
Eigen vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Vreemd vermogen
Per 01-01-2018
Per 31-12-2018
Financieel resultaat
Ontwikkelingen
Voor 2019 is daarom voorzien in het verstevigen van de positie van secretaris GO en secretarissen Pfo's en het verdelen van de kosten hiervoor over alle regiogemeenten. Voor de verschillende inhoudelijke velden zijn programmamiddelen nodig, om gezamenlijke kosten te dekken, bijvoorbeeld de niet te vermijden kosten bij het Regionaal Programma Werklocaties en de regionale onderzoeken op het gebied van Wonen, maar ook om gezamenlijke initiatieven/projecten op te pakken en snel en makkelijk middelen bij anderen zoals de provincie te realiseren. In de afgelopen periode is in de verschillende portefeuillehouders-overleggen scherp gesteld wat de agenda is voor de korte termijn (2018 en 2019).Voor Arnhem betekent dit het volgende. De bijdrage ten behoeve van regionale samenwerking op het gebied van duurzaamheid, economie en wonen is voor 2018 en 2019 gedekt vanuit de daarvoor reeds beschikbare middelen vanuit de programma's. Voor de kosten van de mobiliteitsinzet zijn na het opheffen van de Stadsregio geen lokale alternatieve potten opgebouwd. Provincie en Rijk dragen nu samen grofweg 1,6 miljoen in 2018 en 1,8 miljoen in 2019 bij aan de vorming van een regionaal investeringsfonds mobiliteit. De bijdrage voor de regio als totaal komt op 0,8 miljoen in 2018 en 1,2 miljoen in 2019.De kosten ten behoeve van mobiliteit en meerkosten t.b.v. de secretarissen leiden in deze begroting tot een verhoging van de bijdrage met € 157.000 in 2018 en € 295.500 in 2019 voor het GO. Dit aanvullend op de bijdrage die wij tot nu toe betalen, €233.582 voor GO. Dit is inclusief de bijdrage Economic Board. Deze verloopt via het GO. (zie ook programma R0).
Risico profiel
Risico's
Laag
Beheersstrategie
Laag