In deze MJPB is de prognose van het gemeentefonds verwerkt, zoals volgt uit de doorrekening van de meicirculaire 2018. De provincie beoordeelt de begroting op reëel en structureel evenwicht en dat er - voor wat betreft de algemene uitkering uit het gemeentefonds - tenminste uitgegaan moet worden van de meicirculaire (2018) en de daarin opgenomen uitkeringsfactoren. De meicirculaire geeft een vertaling van de Voorjaarsnota van het Rijk. Ten opzichte van de berekening in het Coalitieakkoord leidt de meicirculaire tot een aantal majeure effecten:
- een lichte stijging van het accres in 2018 (met een structurele doorwerking);
- een daling van het accres in de jaren 2019-2022 oplopend naar € 400 miljoen landelijk;
- het niet meer meerjarig inramen van de verwachte ruimte onder het plafond van het BTW-compensatiefonds;
- de overheveling vanaf 2019 van (een groot deel van) de integratieuitkering Sociaal Domein naar de algemene uitkering, waardoor deze voortaan meeloopt in de trap-op-trap-af systematiek.
In deze MJPB zijn deze effecten vertaald naar het financiële beeld voor Arnhem. Per saldo leidt dit voor Arnhem tot een enigszins gunstiger financieel beeld dan waarmee in het Coalitieakkoord rekening is gehouden. Bij het Coalitieakkoord was al grotendeels rekening gehouden met het niet inramen van de verwachte meerjarige ruimte onder het plafond van het BTW-compensatiefonds. Bij de doorrekening van het gemeentefonds voor deze MJPB hebben we de verwachte ruimte onder het plafond in zijn geheel niet meegenomen, waarmee we voor een behoedzame lijn kiezen.
De MJPB wordt in constante prijzen geraamd. Dit betekent dat de nominale indexatie voor het eerste jaar 2019 structureel en constant wordt doorgetrokken naar de jaren 2020 en verder. Het rijk rekent met de uitkeringsfactoren voor het gemeentefonds in lopende prijzen (dus een oplopende reeks voor de nominale indexatie). Vanaf 2020 hebben we dit dan ook gedefleerd met de prijsmutatie BBP, wat een officieel indexcijfer is van het CBS.
De meerjarige daling van het accres uit de meicirculaire leidt natuurlijk ook voor Arnhem tot een nadeel, maar dit wordt meer dan gecompenseerd door de effecten van de overheveling van de integratieuitkering sociaal domein naar de algemene uitkering. Ook is met deze meicirculaire de loon- en prijsbijstelling over het sociaal domein (tranche 2018) verwerkt en deze kent een structurele doorwerking naar latere jaren
Taakmutaties
Daarnaast is een beperkt aantal taakmutaties doorgevoerd. Voor zover deze taakmutaties leiden tot wijzigingen in de verwachte lasten op de beleidsvelden, worden deze ook doorgezet naar de beleidsvelden.
In het overzicht mutaties meicirculaire worden de wijzigingen van het gemeentefonds als gevolg van taakmutaties en nieuwe of gewijzigde decentralisatie- en integratie-uitkeringen toegelicht. Per mutatie is aangegeven in hoeverre deze met de verschillende beleidsvelden worden verrekend.
In de volgende tabel wordt een overzicht gepresenteerd over de ontwikkeling van het gemeentefonds op basis van de meicirculaire.
Gemeentefonds en overige rijksontwikkelingen | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Bedragen * € 1.000 | ||||
Ontwikkeling gemeentefonds meicirculaire | 20.663 | 23.604 | 25.467 | 27.330 |
Doorgeven nieuwe en wijzigingen in decentralisatieUitkeringen (DU) aan het beleidsveld | -3.447 | -3.635 | -3.231 | -3.231 |
Totaal ontwikkeling gemeentefonds | 17.216 | 19.969 | 22.236 | 24.099 |
Totaal gemeentefonds en overige rijksontwikkelingen | 17.216 | 19.969 | 22.236 | 24.099 |