Uitgangspunten van beleid
Afspraken uit het Coalitieakkoord 2018-2022
In het Coalitieakkoord 2018-2022 zijn afspraken gemaakt die met ingang van 2019 worden doorgevoerd.
Voor de begroting van 2018 wijzigen deze afspraken niet. Als algemene regel is afgesproken dat alle belastingen, heffingen, leges en parkeertarieven niet verhoogd zullen worden.
Aanvullend op deze afspraken geldt voor de OZB dat ieder jaar een herwaarderingsjaar is. Dat betekent dat de WOZ-waarden gebaseerd worden op een nieuwe waardepeildatum (in 2019 is dat 1 januari 2018).
Het gemiddelde herwaarderingscijfer leidt tot een tariefaanpassing zodat de herwaardering geen lastenontwikkeling tot gevolg heeft. Om te voorkomen dat de opbrengst OZB te hoog of te laag wordt, wordt de gemiddelde waarde-ontwikkeling gecompenseerd door een tariefswijziging. Uiteraard kan de werkelijke waardestijging per individueel object afwijken van de gemiddelde waardestijging, met als gevolg een andere individuele ontwikkeling van de lasten dan hier gepresenteerd.
Afvalstoffenheffing - invoering Diftar
Op 3 juli 2018 heeft de gemeenteraad ingestemd met uitstel van het invoeren van een gedifferentieerd tarief voor de afvalstoffenheffing (Diftar) op basis van de aangeboden hoeveelheid restafval. Met een Diftar-systeem krijgen inwoners meer invloed op de hoogte van hun afvalstoffenheffing. De financiële prikkel die hiermee gegeven wordt, zal leiden tot betere afvalscheiding, minder restafval en past daarmee volledig in het duurzaamheidsbeleid van de gemeente Arnhem.
Parkeerbelasting
Het betaald parkeergebied zal de komende jaren alleen worden vergroot, wanneer hier draagvlak voor bestaat binnen de buurt/wijk. De verwachting is dat in de wijken (bijvoorbeeld St. Marten) initiatieven worden ontwikkeld om betaald parkeren te gaan invoeren. Wanneer het betaald parkeergebied wordt vergroot, dan zal dat een positief effect hebben op de belastinginkomsten.
Toeristenbelasting
In het Coalitieakkoord is afgesproken om met ingang van 2019 de toeristenbelasting in te voeren met een tarief van € 2,- per persoon per nacht. Invoering vindt plaats in overleg met de sector. Mogelijke extra opbrengsten (bovenop het in de begroting opgenomen bedrag ad € 625.000,-) worden ingezet om de toeristische aantrekkingskracht van de stad te vergroten (toerisme en recreatie) en de marketing te versterken.
Een voorstel hiervoor wordt in de komende periode uitgewerkt.
Marktgelden
De markt is per 1 april 2018 verzelfstandigd. Daarmee vervallen deze rechten en zal de organisatie die hiervoor wordt opgericht zelf privaatrechtelijke afspraken moeten maken. De marktgeldverordening is per 1 april 2018 ingetrokken.
Paspoorten en identiteitskaarten
Als gevolg van een wijziging van de Paspoortwet is de geldigheidsduur van een paspoort en een identiteitskaart met ingang van maart 2014 verlengd van 5 naar 10 jaar. Dit heeft tot gevolg dat de legesinkomsten vanaf 2019 gedurende een periode van 5 jaar op een lager niveau zullen uitkomen. Aan de andere kant leidt de verlenging van de geldigheidsduur van een paspoort en een identiteitskaart tot lagere uitvoeringskosten.
Ontwikkelingen gemeentelijk belastinggebied
Er is een voorstel ingediend in de Tweede Kamer om de Gemeentewet en de Wet Milieubeheer aan te passen aan Europese richtlijnen, waarin is bepaald dat de vervuiler betaalt. Op grond hiervan zou de afvalstoffenheffing en de rioolheffing alleen aan de gebruikers kunnen worden opgelegd en niet meer aan eigenaren. Daarnaast is in het voorstel opgenomen, dat de kostendekkendheid voor deze heffingen verplicht tussen de 80% en 100% dient te liggen. Het is op dit moment nog onduidelijk of dit wetsvoorstel zal worden aangenomen. Indien het voorstel wordt aangenomen, zullen de financiële effecten hiervan voor de begroting van 2020 inzichtelijk worden gemaakt.