Geamendeerde begroting 2019-2022

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Weerstandsvermogen en risicoprofiel

Weerstandsvermogen en risicoprofiel

Weerstandsvermogen

Het weerstandsvermogen is de mate waarin de gemeente in staat is om de gevolgen van risico's op te vangen, zonder dat het beleid of de uitvoering daarvan in gevaar komt. Het weerstandsvermogen is de verhouding (ratio) tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit. Het weerstandsvermogen wordt uitgedrukt in een weerstandsfactor waarbij een bandbreedte wordt gehanteerd tussen de 1 en 1,4. De factor wordt berekend door de beschikbare weerstandscapaciteit te delen door de gewenste weerstandscapaciteit bij een zekerheidspercentage van 90%. Onderstaande tabel laat zien dat de gemeente bij de opmaak van de MJPB 2019-2022 over voldoende weerstandsvermogen beschikt.

Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit

MJPB 2019-2022

90%

Bedragen x € 1.000

Benodigde weerstandscapaciteit

28.048

Beschikbare weerstandscapaciteit

45.082

Verschil (> factor 1,4)

5.815

Weerstandsfactor

1,61

Risicoprofiel

Het risicoprofiel in deze MJPB 2019-2022 omvat 76 risico's. Er zijn 45 financiële risico's die in aanmerking komen voor het reserveren van weerstandsvermogen. Zestien risico's hebben een risicoscore van 15 of hoger en/of een invloedpercentage van minimaal 2%. In het risicoprofiel zijn 31 risico's zonder geldgevolg (risicoscore 0)  opgenomen. Bij deze risico's, trends en ontwikkelingen is nog niet duidelijk of en in welke mate ze zich zouden kunnen voordoen, of bij deze risico's is de netto risicoscore na beheersmaatregel 0.
In onderstaande risicokaart zijn de risico's weergegeven. Hoe donkerder blauw de kleur, hoe hoger de prioriteit voor de aanpak van het risico.

Hieronder worden de belangrijkste 16 risico's gepresenteerd en toegelicht. Er wordt een onderverdeling gemaakt naar:

  • externe risico's;
  • risico's fysieke pijler;
  • risico's pijler economie en werk;
  • overige gemeentelijke risico's;
  • risico's grondbedrijf;
  • risico's sociale pijler.

Risicogebeurtenis

Kans

Geld

Geld (Max)

Risico score

Invloed (%)

Gewijzigd t.o.v. JV 2017

Externe risico's

Als nadere uitwerking van het Regeerakkoord is op 14 februari het Interbestuurlijk Programma (IBP) verschenen. Daarin zijn doelen en resultaten opgenomen die het Rijk in samenwerking met lokale overheden wil realiseren. Het risico bestaat dat de vrije ruimte (het accres gemeentefonds) van gemeenten hier grotendeels voor wordt moet worden ingezet. Dit kan leiden tot knelpunten als de gemeente dit accres ook voor andere doeleinden wil inzetten.

2

5

€ 5.000.000

10

4,8%

Ongewijzigd

Risico's fysieke pijler

Het ontwikkelen van deze locatie is zeer complex en omgeven met risico’s rond verwerving van benodigde gronden, omvang uitgeefbaar terrein, parkeervoorzieningen en afzet van gronden met kantoorbestemming. Het risico bestaat dat de kantoorontwikkeling op deze locatie niet wordt gerealiseerd.

3

5

€ 1.480.000

15

3,2%

Ongewijzigd

De kosten voor vergunningverlening zijn in de jaarrekening 2017 hoger uitgevallen dan begroot. Oorzaak is een hoger aantal vergunningaanvragen voor met name kleinere bouwvergunningen en bijbehorend bouwtoezicht. Het risico bestaat dat ook in 2018 en verder de begrote kosten onvoldoende zijn om het toegenomen volume aan aanvragen op te vangen.

5

4

€ 630.000

20

2,7%

Gewijzigd (+)

Het Rijk en de VNG hebben afgesproken dat gemeenten bijdragen aan de structurele uitvoeringskosten van het digitaal stelsel omgevingwet (DSO) Over de hoogte van de kosten en de wijze van verrekening moet nog nadere besluitvorming plaatsvinden, maximum zal geschat tussen de € 40 miljoen structureel (geschat aandeel Arnhem € 0,9 mln) en € 18 miljoen structureel (geschat aandeel Arnhem € 0,4 mln) liggen.

3

4

€ 900.000

12

2,1%

Ongewijzigd

Mogelijk kan de gemeente Arnhem niet voldoen aan een resterende afnameplicht van 80.000 m3 grond uit het gronddepot aan de Oude Veerweg. Gemeente is met de grondbank de verplichting aangegaan 100.000 m3 grond af te nemen voor project Westervoortsedijk Dijktrace. Uiteindelijk is 20.000 m3 binnen het project toegepast. De bestemming van gronddepot vervalt eind 2018 en bebouwing zal plaatsvinden. Afhankelijk van het kunnen vinden van geschikte toepassingsmogelijkheden voor de grond zal er sprake zijn van kosten van afvoer.

4

4

€ 600.000

16

1,4%

Ongewijzigd

Risico's pijler enonomie en werk

Afwaarderingsrisico
Het risico bestaat dat de gemeente de deelneming Scalabor als gevolg van een toekomstig negatief resultaat zal moeten afwaarderen. Mogelijke oorzaken:
•onvoldoende verandervermogen binnen het werkbedrijf leidt tot onvoldoende resultaten op het punt van arbeidsontwikkeling, doorstroming naar werk en financiële resultaten;
•onvoldoende benutting SW-werkplekken en onvoldoende rendabel maken van een SW-werkplek;
•onvoldoende inkoop P-wet trajecten (inwoners met een bijstandsuitkering) door gemeente Arnhem. Het bedrijfsplan Scalabor biedt arbeidsontwikkeldiensten aan voor inwoners die een beroep doen op ondersteuning vanuit de Participatiewet;
•onvoldoende aanbod van werk, oorzaken: 1. gemeente koopt groen en schoonmaak liever elders in, 2. mogelijke beperkingen in het aanbestedingsrecht;
• overige gemeenten kiezen ervoor om na 3,5 jaar geen nieuwe DVO af te sluiten met Scalabor.

3

5

€ 3.500.000

15

5,6%

Ongewijzigd

De BUIG kent een vangnetregeling welke ervoor zorgt dat het maximale eigen risico op de BUIG voor de gemeente wordt beperkt tot maximaal 10% van het BUIG budget. Over de eerste 7,5% (5% in 2018) is sprake van 100% eigen risico, tussen de 7,5% en 12,5% is sprake van 50% eigen risico. Het maximaal eigen risico is berekend op basis van de raming van het BUIG budget 2019 minus het tekort dat in 2019 wordt voorzien en in de meerjarenbegroting is opgenomen. Nb. Het financieel eigen risico neemt toe indien sprake is van een verhoging van het BUIG budget. Hieraan is geen bedrag gekoppeld.

5

5

€ 1.300.000

25

3,8%

Gewijzigd (+)

Bij de vaststelling van het vangnet moet rekening gehouden worden met de niet-rechtmatige verstrekkingen die in mindering moeten worden gebracht. Het gevolg hiervan is dat de niet-rechtmatige verstrekkingen voor het eigen risico van de gemeente komen. Met de niet-rechtmatige verstrekkingen is geen rekening gehouden in de meerjarenbegroting. In 2015 en 2016 is een foutpercentage van 0% vastgesteld door de accountant. Momenteel wordt gestuurd op een foutmarge van maximaal 1%. In verband met de ontwikkeling naar maatwerk voor Arnhemmers waarbij "doen wat nodig is", meer centraal komt te staan blijft dit risico actueel.

4

4

€ 1.000.000

16

2,2%

Ongewijzigd

Overige gemeentelijke risico's

Voor het opvangen van resultaten in de Bedrijfsvoering is de BR Bedrijfsvoering ingericht. Met deze BR moeten resultaten op De Connectie, frictiekosten als gevolg van afbouw formatie overheadafdelingen en andere incidentele afwijkingen op personeel worden opgevangen. Het risico bestaat dat de BR op termijn niet voldoende is c.q. wordt gevoed vanuit te verwachten voordelen van De Connectie.

3

5

€ 5.000.000

15

12,0%

Ongewijzigd

De begroting van de BVO De Connectie kent een aantal onzekerheden dat een risico vormt:
•ICT: Het niet realiseren van de taakstelling ICT door De Connectie. (maximaal financieel gevolg € 3.100.000,-)
•BTW: Het risico op kostprijsverhogende BTW als gevolg van de verzelfstandiging van De Connectie. (maximaal financieel gevolg €170.000)
•Frictie: risico op frictiekosten als gevolg van: boventalligheid; wegvallen dienstverlening aan De Connectie; afbouw formatie door harmonisering. (ongekwantificeerd)
•Desintegratie Huisvesting: risico als gevolg van leegstaande panden doordat De Connectie een andere vestigingsplaats kiest. (ongekwantificeerd)
•Outputfinanciering: risico dat de invoering van outputfinanciering een hogere bijdrage voor Arnhem tot gevolg heeft. (ongekwantificeerd)

4

5

€ 3.300.000

20

9,5%

Ongewijzigd

Minder overhead-dekking als gevolg van marktconforme tarieven voor verzelfstandigde onderdelen en derden.

4

5

€ 2.000.000

20

4,5%

Ongewijzigd

Het sociaal plan van de reorganisatie is afgelopen op 31 december 2016. Dit betekent voor een aantal medewerkers ontslag. Er is een voorziening gevormd voor het verwachte wachtgeld dat moet worden betaald, echter de opgebouwde rechten van deze medewerkers zijn hoger, dekking zou uit de BR BV kunnen plaatsvinden, dit is echter onzeker. Derhalve is voor het verschil een risico opgenomen.

2

5

€ 6.000.000

10

3,4%

Gewijzigd (-)

De gemeente Arnhem verstrekt leningen aan gelieerde instellingen ten behoeve van het realiseren van activiteiten die nauw grenzen aan het gemeentelijke beleid.

1

5

€ 11.000.000

5

2,3%

Ongewijzigd

Risico's grondexploitatie

bedragen x € 1.000,-

Grondexploitatieprojecten

€ 4.436

Grondexploitatieprojecten in voorbereiding

€ 1.570

Totaal

€ 6.006

Grote projecten niet zijnde grondexploitatie

€ 685

totaal benodigde weerstandscapaciteit grondexploitatie

€ 6.691

Risico's sociale pijler

De BR Noodfonds is bedoeld om het zorgniveau met betrekking tot de Jeugd en Wmo te handhaven. Het primaire doel is daarmee het borgen van de zorg (continuiteit) van klanttrajecten. Sinds 2015 worden tekorten en overschotten binnen het sociaal domein ten gunste of ten laste van de BR Noodfonds gebracht. De kostenontwikkeling in het sociaal domein staat onder druk mede door de afhankelijkheid van externe ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld de ambulantisering binnen de Wet Langdurige Zorg en de Zorgverzekeringswet en de zorgtoewijzingen door gecertificeerde derden ( o.a. huisartsen en rechtbanken). Er is er sprake van een groeiende zorgvraag en de transformatieopgave staat nog aan het begin. Genoemde ontwikkelingen leiden tot een versnelde uitputting van de BR Noodfonds, waarbij mogelijk de BR Noodfonds ultimo 2019 uitgeput zal zijn. Op basis van Turap2-2018 wordt een structureel tekort van € 6 mln per jaar (ten opzichte van de gemeentelijke begroting sociaal domein verwacht).

4

5

€ 8.000.000

20

29,3%

Gewijzigd (+)

In de MJPB 2018-2021 zijn de aannames van de businesscase Beschermingsbewind/BooM herijkt op basis van ervaring die is opgedaan, het aanbestedingstraject BooM en de Arnhemse trend (afnemende toename) van aantal inwoners in beschermingsbewind. Bijzondere bijstand voor beschermingsbewind is een openeinderegeling. Het risico blijft bestaan dat de aantallen inwoners in beschermingsbewind voor wie bijzondere bijstand wordt verstrekt, hoger zijn dan verwacht. Voor het maximaal risico is met 10% van het budget Beschermingsbewind/BooM gerekend.

5

3

€ 400.000

15

0,8%

Ongewijzigd

In de begroting is een taakstelling opgenomen van € 0,5 miljoen op de efficiency/bedrijfsvoering Rijnstad. Rijnstad heeft deze taakstelling op de efficiency/bedrijfsvoering voor ca. de helft structureel kunnen invullen. Vanuit Rijnstad komt het signaal dat de verdere invulling van deze specifieke taakstelling niet mogelijk lijkt, daarmee wordt ook de realisatie van de taakstelling onzeker.

5

3

€ 250.000

15

0,7%

Nieuw

Grondexploitatie

De risico’s van de grondexploitatieprojecten  worden,  binnen bandbreedtes op basis van parameters,  gekwantificeerd in een eigen simulatie voor de grondexploitatie, tot één totaal benodigde weerstandscapaciteit voor de grondexploitatie.
Voor een uitgebreidere omschrijving en verklaring van de risico’s, de financiële positie, de ontwikkeling van de benodigde weerstandscapaciteit en scenario’s van het grondbedrijf wordt verwezen naar de paragraaf Grondbeleid. Voor de begroting 2019-2022 is uitgegaan van dezelfde berekening op basis van dezelfde gegevens als voor het jaarverslag 2017.

Risico's Sociale pijler

Een belangrijk deel van de risico's die de gemeente loopt, wordt gevormd door de risico's binnen het Sociaal domein. De Raad heeft conform de uitwerking van het voorgaande Coalitieakkoord op 3 november 2014 ingestemd met de vorming van een sociaal noodfonds (Coalitie akkoord Met de Stad 2014-2018). De risico's vanuit het sociaal domein worden nu nog grotendeels opgevangen binnen het noodfonds. De afgelopen jaren zijn er onttrekkingen begroot, waardoor de omvang van het noodfonds terugloopt.
Ontwikkelingen binnen het sociaal domein leiden mogelijk tot een versnelde uitputting van de BR noodfonds.
Een aanzienlijk deel van de risico's hangt samen met de financieringswijze van het Rijk, dan wel met veranderende wet- en regelgeving. Het sociaal domein staat voor een aanzienlijke transformatie opgave, deze transformatie opgave gaat gepaard met risico's. Deze risico's zijn (deels) verwerkt in het gemeentelijke risicoprofiel.

Ook onderkent de gemeente een belangrijk risico voor wat betreft de rechtmatigheid. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) beheert de Persoonsgebonden Budgetten (PGB's) en verzorgt de betalingen naar zorgverleners (wettelijke taken) maar is (nog) onvoldoende in control. Dit heeft een negatief effect op de rechtmatigheid van de jaarrekening gemeente Arnhem.

Risico's zonder geldgevolg

In het risicoprofiel zijn 31 risico's zonder geldgevolg opgenomen. Deze risico's worden in het risicoprofiel meegenomen met een risicoscore 0. In het risicoprofiel zijn de volgende belangrijke nieuwe risico's zonder geldgevolg opgenomen:
De volgende risico's met betrekking tot de sociale pijler worden afgedekt via het sociaal noodfonds:

  • Abonnementstarief WMO :

In 2019 wordt de systematiek van de Eigen bijdrage aangepast. In plaats van een bijdrage naar draagkracht is gekozen voor een uniform tarief van € 17,50. De gemeenten zullen hierdoor minder Eigen bijdragen ontvangen. Het Rijk compenseert dit voor 50%. Voor de gemeente Arnhem kan dit lagere inkomsten betekenen.

  • Bekostiging en kostenverdeling Veilig Thuis

Een nieuwe kostenverdeling tussen de twee regio's en de gemeenten kan voor Arnhem resulteren in een hoger aandeel;

  • Woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet:

Het Rijk is in overleg met de VNG een aanpassing van het huidige woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet aan het voorbereiden. Door herverdeeleffecten zou Arnhem erop achteruit kunnen gaan.

Het volgende risico heeft betrekking op het programma Veiligheid:

  • Per 1 januari 2020 wordt de Wvggz ingevoerd

Deze wet vervangt de huidige Wet bijzondere opneming in psychiatrische ziekenhuizen. De Wvggz levert nieuwe gemeentelijke taken op. Welke kosten met de nieuwe taken samenhangen en in welke mate gemeenten hiervoor financieel gecompenseerd worden is nog niet bekend.

Het volgende risico heeft betrekking op het programma Wonen en Ruimte:

  • Risico op hogere onderhoudskosten als gevolg van mislukken aanbestedingen    

De aanbestedingen voor een nieuw Museum voor moderne kunst en een nieuw zwembad Valkenhuizen pakten veel hoger uit dan verwacht. Op zijn minst zullen deze investeringen gaan vertragen, in het uiterste geval zouden ze mogelijk niet door kunnen gaan. Dit kan gevolgen hebben voor de kosten van het onderhoud. Onbekend is hoeveel dit zou kunnen kosten.