Geamendeerde begroting 2019-2022

Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

Wegen

Actuele kaders

  • Beleidsnota Wegenonderhoud (raadsbesluit 2008);
  • Besluitvorming bezuinigingen (raadsbesluiten 2012, 2013).

Ambitie

De huidige ambities liggen na verschillende bezuinigingen op het volgende niveau:

  • niveau A voor fietspaden;
  • niveau B voor hoofdwegen en busbanen (hoofdwegen en (hoofdnetwerk) fietspaden zijn gedefinieerd in de structuurvisie 2020, doorkijk 2040);
  • niveau C voor wijkwegen, met parkeervakken op niveau D.

Uitgangssituatie

Vanwege de noodzaak tot bezuinigingen werd de afgelopen jaren de ambitie voor het kwaliteitsniveau voor wegen neerwaarts bijgesteld. Als gevolg daarvan zijn onderhoudsmaatregelen uitgesteld (moment van ingrijpen later) en werden ook minder preventieve maatregelen uitgevoerd. Inmiddels worden nu onderhoudsmaatregelen getroffen op wegen waar sprake is van genoemd uitgesteld groot onderhoud. Daarbij blijkt dat de technische staat van met name asfaltwegen in de praktijk verder is verslechterd dan destijds werd voorzien. De onderhoudsmaatregelen die nu (na uitstel) moeten worden getroffen zijn dan ook ingrijpender en daarmee vaak duurder dan eerder werd aangenomen. Doorwerken met het huidige budget  leidt ertoe dat uitstel van noodzakelijke maatregelen langer blijft voortduren, waardoor in de toekomst weer extra meerkosten dreigen te ontstaan. We zien dan ook dat het budget onvoldoende is om wegen duurzaam op het gewenste kwaliteitsniveau te (onder)houden.
Voorgesteld wordt de noodzakelijke uitbreiding van het structurele budget voor wegenonderhoud in twee stappen te realiseren. De uitbreiding van het budget voor wegenonderhoud is in het voorliggende financiële beeld beperkt tot een bedrag oplopend tot € 0,9 miljoen / jaar. De opgave is groter, en vergt een budgetverhoging oplopend tot € 1,4 miljoen / jaar. Er is daarnaast sprake van uitstel van groot onderhoud in afwachting van visievorming met betrekking tot herinrichting voor o.a.Velperweg, Oude Zevenaarseweg, Groningensingel . Hier worden in afwachting van de herinrichtingsplannen alleen maatregelen genomen om de weg veilig te houden.
Bij de begrotingsbehandeling volgend jaar (perspectiefnota MJPB 2020-2023) zal ruimte in het financiële beeld worden gezocht om het budget voor wegenonderhoud structureel op het juiste niveau te brengen.

Planning

  • Het beheerplan, dat wordt opgesteld op basis van jaarlijkse weginspecties, is qua planning bepalend voor het groot onderhoud.
  • Waar mogelijk wordt – met name voor wijkwegen – samenloop gecreëerd met ander groot onderhoud en de uitvoering van het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Het onderhoud van wijkwegen gebeurt in samenspraak met de teams leefomgeving.
  • Uitvoering van de herinrichting van de Apeldoornseweg is gepland voor 2019/2020.
  • Kansen voor het beperken van wateroverlast worden waar (financieel) mogelijk meegenomen in het groot onderhoud.