Geamendeerde begroting 2019-2022

Bedrijfsvoering

Informatie en automatisering

Informatie en automatisering

Informatievoorziening
De gemeentelijke informatievoorziening wordt blijvend gestroomlijnd met het oog op continuïteit, kwaliteitsverbetering én meer doelmatigheid.

  • Levering van jaarlijkse informatieproducten, zoals: Staat van de Stad, Arnhem in cijfers en andere onderzoek gerelateerde producten.
  • Voorbereiding en publicatie van meer publiek beschikbare gegevens op ons Open Data portaal.
  • Up to date houden van de functionele werking van onze informatiesystemen, zodat onze processen optimaal gefaciliteerd blijven en voldoen aan de wettelijke kaders.
  • Focus leggen op de sturing rondom de kwaliteit van digitale archivering en duurzame bewaring. Verzelfstandigingen en digitalisering maken dat hier een tal van slagen op benodigd zijn.
  • De samenwerking en het bundelen van kennis met Rheden en Renkum wordt versterkt op het gebied van Informatie. Eveneens geldt dit voor de samenwerking en het opdrachtgeverschap met/aan ICT de Connectie voor realisatie van benodigde techniek.
  • Om uitvoering te geven aan de Informatie gerelateerde ontwikkelingen binnen de gemeente Arnhem wordt een Informatie-agenda gebruikt.

Innoveren met informatie
Er wordt gewerkt aan digitale innovaties om maatschappelijke opgaven uit onze veranderprogramma's te realiseren. Hiervoor worden samenwerkingsverbanden met diverse partners uit onze stad gecreëerd.

  • In diverse pilots worden data, kennis en menskracht gebundeld. Dit wordt gedaan op het gebied van (onder meer) duurzame energieproductie, verbetering van de luchtkwaliteit, armoedepreventie en arbeidsstimulering.
  • Onze digitale dienstverlening is volop in ontwikkeling.
  • Afdelingen worden gestimuleerd om te zoeken naar innovatieve manieren voor de inzet van informatie om hun werk beter, sneller en goedkoper te kunnen verrichten.
  • Tijd & plaats onafhankelijk en toch S@men. Door wijkgericht werken, wordt meer vanuit een netwerkkantoor gewerkt, onderweg of thuis. Minder op vaste of centrale plekken. Na succesvolle pilots van een digitale samenwerkomgeving wordt gestreefd naar een organisatiebrede realisatie.
  • Er wordt een datalab ingericht: een werkplaats en kenniscentrum voor professionals en geïnteresseerd publiek. De centrale plek om slim & innovatief initiatieven te ontplooien om de waarde van gegevens (beter) te benutten. De organisatie wordt actief benaderd om het bewustzijn op informatie gedreven werken te vergroten in alle lagen in de organisatie.
  • Nieuwe methoden en technieken in het kader van onderzoek & statistiek worden verkend; te denken aan kunstmatige intelligentie en geavanceerde analyses.
  • Aangesloten wordt bij landelijke innovaties, zoals: de Common Ground van VNG realisatie en het traject digitalisering van de aanvraag rijbewijzen wordt voortgezet, waarbij Arnhem als eerste en enige gemeente reeds een pilot heeft uitgevoerd die dit jaar vervolgd zal worden tezamen met andere gemeenten.

Privacy, informatieveiligheid & auditing
Het streven is om de kwaliteit en continuïteit van een betrouwbare informatievoorziening voor onze dienstverlening te waarborgen. Overheden zijn en blijven een belangrijk doelwit voor de cybercriminaliteit. Gewerkt wordt aan het zorgvuldig, veilig, proportioneel en vertrouwelijk omgaan met alle (persoons)gegevens. Inwoners mogen erop vertrouwen dat hun privacy is geborgd.

  • Onze medewerkers worden verder bewust gemaakt met betrekking tot cybersecurity, de Safe & Sound campagne.
  • De infrastructuur wordt verder op orde gebracht met betrekking tot cybersecurity, naar aanleiding van het Rekenkamer Arnhem onderzoek, waarbij zeer grote kwetsbaarheden zijn aangetoond.
  • Het nieuwe ISMS (Information Security Management System) wordt geïmplementeerd, waardoor cybersecurity een integraal onderdeel wordt van de day-to-day bedrijfsvoering.
  • Middels auditing zoals ENSIA (Eenduidige Normatiek Single Information Audit) wordt aantoonbaar gemaakt  in control te zijn.
  • Wordt een vervolg gegeven aan de aandachtspunten naar aanleiding van de invoering van de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming).

Informatie-agenda
De informatie-agenda is een uitvoeringsagenda waarin de ontwikkelingen en projecten op het gebied van informatie staan. In de veelheid van ontwikkelingen en projecten moeten keuzes gemaakt worden, zodat de inzet van mensen en middelen adequaat geschiedt. Hiervoor worden alle activiteiten gewogen op basis van:

  1. continuïteit bedrijfsvoering;
  2. bijdragen aan de bezuinigingen;
  3. bijdragen aan de programma's en veranderopgaven;
  4. uitvoeren van wettelijke taken;
  5. verhogen van de kwaliteit van bedrijfsvoering.